Miten aloitat bloggaamisen? (lue tämä ennen kuin perustat blogin ja vältä suurimmat virheet)
Miten aloitat bloggaamisen ja vältät tyypillisimmät virheet? Olen saanut paljon yhteydenottoja bloggaajilta, jotka ovat perustaneet blogin muutama viikko takaperin ja haluavat nyt opastusta, miten lähteä kasvattamaan blogin lukijamäärää.
Autan aina mielelläni, mutta valitettavasti olen joutunut kieltäytymään näistä henkilökohtaisista valmennuskerroista.
Syy on ollut yksinkertaisesti se, että blogin alkumetreillä on tehty kriittisiä virheitä, joiden korjaamiseen menisi yli puoli vuotta.
Jos olet vasta perustamassa blogia (olipa se yritys-, harrastus- tai muotiblogi tai mikä tahansa), pyydän, että luet tämän postauksen läpi. Tämä postaus säästää sinulta paljon aikaa ja poistaa mielipahaa, jolloin lähtökohdat lukijamäärän kasvattamiselle ovat huomattavasti paremmat.
Sisältö:
- Miksi haluat blogata?
- Mistä haluat kirjoittaa blogissasi?
- Miten herätät lukijoiden mielenkiinnon?
- Mieti blogillesi nimi, joka muistetaan
- Ilmainen vai ”maksullinen” blogi?
- Tiedätkö, kuka on blogisi unelmalukija?
- Miten kirjoitat sisältöä, jota lukija haluaa lukea?
- Miten markkinoit blogiasi tehokkaasti?
1. Miksi haluat blogata?
Sama pätee mihin tahansa muuhun. Miksi perustat yrityksen? Miksi pudotat painoa? Miksi matkustat ulkomaille?
Bloggaaminen ei ole mitään sen ihmeellisempää. Kun osaat vastata kysymykseen ”miksi”, jaksat kirjoittaa blogia myös silloin, kun saat negatiivista palautetta. (Ja usko pois, ihmiset kertovat kyllä mielipiteensä avoimesti niin blogissa kuin sosiaalisessa mediassa…) 😀
Vastaukset kuten:
- ”koska muutkin bloggaa”
- ”koska haluan blogata”
- ”koska haluan rahaa”
eivät ole hyviä syitä. Jos et rakasta sitä, mistä kirjoitat, mielenkiinto hiipuu hyvin nopeasti. Bloggaaminen on pitkäjänteistä ”työtä”. On turha odottaa yhden yön menestystä.
Ensimmäiset tulokset näet 3–6 kuukauden kuluessa aloittamisesta (hyvillä ohjeilla jopa 1 kuukaudessa), mutta todellisuudessa 1–3 vuotta on realistinen aika saada hyvä jalansija blogimaailmassa.
2. Mistä haluat kirjoittaa blogissasi?
Monet aloittelevat bloggaajat tuskailevat blogin aiheen kanssa:
- ”En tiedä, mistä kirjoitan.”
- ”En tiedä, miten saan ihmiset kiinnostumaan aiheestani.”
- ”Ei tavan tallaajalla ole mitään annettavaa muille.”
- ”Aihe on liian rajattu, että sillä voisi tehdä rahaa.”
- ”En halua myydä blogissa mitään tai laittaa sitä täyteen mainoksia.”
Jos siis huomaat miettiväsi edes yhtä yllä olevista asioista, et ole yksin.
2.1. En tiedä, mistä kirjoitan
Jokainen bloggaaja, yrittäjä, kirjailija, opettaja, luennoitsija ja valmentaja kamppailee tämän saman kysymyksen kanssa alussa. Tämä on siis normaalia pohdintaa. Tästä esteestä pääset yli herättelemällä oman luovuutesi talviunilta.
Kokeile tätä tekniikkaa.
Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä asioita minulta kysytään kerta toisensa jälkeen?
- Mistä asioista minua kehutaan viikoittain?
- Millaisia ongelmia ja haasteita olen voittanut menneisyydessäni?
- Millaista elämänkokemusta minulle on karttunut, josta olisi apua myös muille?
- Mitä asiaa ajattelemalla silmäni alkavat loistaa?
- Mitä asiaa tekemällä huomaan ajantajun häviävän?
Käy jokainen kysymys läpi kerran päivässä 7 päivän ajan. Luovuus ja idearikkaus vaativat herättelyä. Teini-ikäinen nuori ei herää ensimmäisellä herätyskerralla. Viides kerta saa jo teiniin jotain liikettä. Sama pätee luovuuteen ja idearikkauteen. Se on ollut talviunilla jopa useita vuosia. Herättele se lempeästi ja anna sen puhjeta kukkaan.
2.2. En tiedä, miten saan ihmiset kiinnostumaan aiheestani
Salaisuus ihmisten mielenkiinnon herättämiseen on ongelmanratkaisu. Auta ihmisiä ratkaisemaan ongelmia ja saat heidän jakamattoman huomionsa.
Auta ihmisiä oppimaan uusia asioita. Auta ihmisiä voittamaan haasteita ja nousemaan portailta toisille. Auta ihmisiä oivaltamaan heidän vahvuutensa. Inspiroi ihmisiä omalla esimerkilläsi.
Tunnista ihmisten elämänvaiheet kyseisen ongelman kohdalla. Esimerkiksi bloggaajien kohdalla olen tunnistanut 5 eri tyyppistä ja eri ”tasolla” olevaa tyypillistä bloggaajaa. Käy lukemassa artikkeli täältä.
2.3. Ei tavan tallaajalla ole mitään annettavaa muille
Minäkin olen ihan tavallinen tallaaja 🙂 Olen koulutukseltani tradenomi, asun 6 500 asukkaan kaupungissa keskellä Savoa. Olen erityiskaksosten yksinhuoltajaäiti. Ja rakastan bloggaamista. Jos joku olisi sanonut minulle 5 vuotta sitten, että julkaisen kaksi omakustanteista e-kirjaa ja rakennan verkkovalmennuksia, olisin nauranut makeasti.
Jokaisella on jotain annettavaa. Ihan jokaisella.
- Jos sinulla on haasteita taloudessasi, olet loistava opettamaan muille, miten selviytyä pienellä rahamäärällä.
- Jos olet suurperheen äiti, olet loistava antamaan vinkkejä, miten selviytyä arjesta ilman, että tulee hulluksi. 😀
- Jos sinulla on eksoottisia eläimiä kotona, voit kertoa, miten ihania lemmikit ovat, ja houkutella uusia ihmisiä harrastuksen pariin.
Herätä mielikuvituksesi, luovuutesi ja idearikkautesi. Sen jälkeen kaikki maailman ovet ovat sinulle avoinna.
2.4. Aihe on liian rajattu, että sillä voisi tehdä rahaa
Nimenomaan rajatulla aiheella tehdään rahaa. Laajat aihealueet ovat kaikista vaikeimpia tuotteistaa.
Rajattu aihe tuo blogiisi kohdennettuja lukijoita. Eli niitä, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita aiheesta, josta kirjoitat.
- Tarjoat ongelmanratkaisuja spesifeihin ongelmiin ja haasteisiin.
- Ongelmanratkaisulla herätät unelmalukijan mielenkiinnon.
- Unelmalukijasta tulee suurin fanisi nopeammin kuin ehdit syödä muffinin.
- Suurin fanisi jakaa blogisi sisältöä jokaiselle tuttavalleen.
- Saat ilmaista ”mainosta” ja uusia unelmalukijoita (wuhuu!).
- Blogisi sisältö ajautuu myös niille, joille aiheesi on tuntematon.
- Ihmiset kiinnostuvat ja innostuvat aiheestasi.
2.5. En halua myydä blogissa mitään tai laittaa sitä täyteen mainoksia
Sinä et ole myyjä. Olet ongelmanratkaisija. Toisinaan ratkaiset ongelman omalla tiedollasi. Toisinaan ratkaiset ongelman ilmaisella tuotteella tai palvelulla. Ja toisinaan ratkaiset ongelman maksullisella tuotteella tai palvelulla.
Itse asiassa jokainen on myyjä. Myymme omaa osaamistamme ja ammattitaitoamme, kun haemme töitä. Myymme ideoita perheelle, kun mietimme tulevia lomia. Myymme yhteiselon autuutta tulevalle puolisolle. Voimme tarkastella kaikkea myynnin näkökulmasta. Tai voimme tarkastella kaikkea auttamisen näkökulmasta.
Tee tutkimusretki tiiakonttinen.fi-sivustolle. Kuinka monta mainosta siellä näet? Mainokset on nimittäin laskettavissa yhden käden sormilla. Silti yritykseni kassaan kilahtaa rahaa riittävästi joka kuukausi.
(Ja P.S. Blogilla ei ole mikään pakko tehdä rahaa. Mutta kokemukseni mukaan mitä enemmän käytät aikaa bloggaamiseen, sitä enemmän se alkaa kiehtomaan…)
Lisäresurssit:
- Bloggaamisen tulosraportit
- Aloittelevan bloggaajan suurin virhe
- 15 syytä, miksi blogisi ei tule koskaan menestymään
- Tökkiikö kirjoittaminen? 8 vinkkiä, miten selätät valkoisen paperin kammon
- 5 vinkkiä, miten löydät aiheen blogillesi
3. Miten herätät lukijoiden mielenkiinnon?
Tiesitkö, että maailmasta löytyy vähintään 164 miljoonaa blogia? Älä säikähdä. Tuosta massasta erottautuminen on piece of nakki.
Kävimme jo viime osiossa läpi kysymyksiä, joiden avulla saat luovuutesi, mielikuvituksesi ja idearikkautesi liikkeelle. Tässä osiossa menemme pintaa syvemmälle. Tavoitteena on löytää lähes täydellinen blogiaihe.
Sitä ennen haluan kertoa sinulle tarinan:
Olen kaksosten äiti. Kun lapset olivat vauvaiässä, ulkoilin lasten kanssa ihan hulluna. Kävelin 3 kertaa päivässä 5 kilometrin lenkkejä joka päivä.
Eräänä päivänä tapahtui jotain kamalaa. Olin juuri ylittämässä tietä, kun yksi vaunun renkaista lähti irti. Rengas vieri keskelle tietä, auto oli tulossa, vaunut kallistuivat ja tiesin, että en voisi jättää lapsia keikkuviin vaunuihin hakiessani rengasta keskeltä tietä.
Mutta auto pysähtyi suojatien eteen ja kaksi miestä nousi autosta. Toinen kävi hakemassa renkaan ja toinen otti auton takakontista työkalupakin. Nämä ystävälliset miehet korjasivat vaunujen renkaan ja pääsin jatkamaan matkaa.
Syy, miksi kerroin sinulle tämän tarinan, on tämä:
En muista keskeltä tietä renkaan hakeneen miehen kasvoja, mutta sen miehen, joka oikeasti korjasi renkaan, muistan ikuisesti.
Nyt kysyn sinulta tärkeän kysymyksen: Miten voit erottautua 164 miljoonan blogin joukosta?
Oikea vastaus on: Auttamalla lukijaasi niin paljon, että hän muistaa sinut loppuelämänsä.
Mitä enemmän pystyt auttamaan lukijaasi, sitä sitoutuneempi hänestä tulee.
3.1 Sinun on oltava uniikki. Ainutlaatuinen. Erityinen. Ja erilainen.
- Joten älä aloita fitnessblogia. Aloita fitnessblogi 45+ äideille, jotka haluavat treenata crossfitiä.
- Älä aloita somemarkkinointiblogia. Aloita markkinointiblogi valokuvaajille, jotka haluavat ottaa kaiken irti Instagramista.
- Älä aloita lifestyleblogia. Aloita lifestyleblogi 50+ naisille, jotka haluavat löytää uudelleen upean naiseutensa.
- Älä aloita verkkokauppablogia. Aloita blogi, jossa opetat asiakkaitasi hyödyntämään tuotteitasi parhaalla mahdollisella tavalla.
- Älä aloita kauneusblogia. Aloita 60+ kauneusblogi, jossa opetat, miten meikeillä saadaan roikkuvat silmäluomet piiloon ja kuulautta ihoon.
- Älä aloita hiusblogia. Aloita blogi, jossa näytät yksityiskohtaisesti, miten hiuksista pidetään huolta niin keväällä, kesällä, syksyllä kuin talvellakin.
- Älä aloita lemmikkiblogia. Aloita frettiblogi, jossa näytät, miten opetat fretille temppuja.
Tämä voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta ajattele asiaa tältä kantilta: Kumpi on enemmän muistettavampi?
- ”Olen fitnessbloggaaja” vai
- ”Näytän sinulle, miten treenaat itsesi kuntoon ja voimaan hyvin yli 45-vuotiaanakin”.
Lisäresurssit:
- 24 blogivirhettä, joita en olisi halunnut oppia kantapään kautta
- 8 vinkkiä, miten selätät ”ensimmäisen postauksen” pelon
- Miten erotut tuhannen muun Life Coach -valmentajan massasta?
- 61 bloggaajan hyödyllistä työkalua
4. Mieti blogille nimi, joka muistetaan
- Lue tämä postaus: Mikä nimeksi blogille?
Kuvan krediitit valitettavasti hukassa… =(
5. Ilmainen vai ”maksullinen” blogi?
Jos olet yrittäjä tai haluat ansaita blogillasi tuloja jonain päivänä, en suosittele mistään hinnasta perustamaan ilmaisblogia. Tässä syyt:
A) et tunnu luotettavalta
B) et tunnu uskottavalta.
Varsinkin, jos et uskalla tuoda itseäsi, kasvojasi, nimeäsi ja yritystäsi avoimesti esille. Luemme lehdistä joka päivä huijareista, jotka käyttävät mitä uskomattomampia keinoja huijata ihmisiltä rahaa. En tiedä sinusta, mutta itse en ainakaan luota blogiin, jonka kirjoittajaa en tiedä.
5.1. ”Maksullinen blogi”
Laitoin maksullisen lainausmerkkeihin, koska periaatteessa et maksa blogialustasta mitään, vaan kustannus tulee palvelimesta.
Syy, miksi suosittelen lämpimästi maksullista blogia on se, että sinulla on rajattomat mahdollisuudet muokata blogista juuri sinun näköisesi. WordPress on blogialustana maailman suosituin eikä syyttä.
Aloittaessasi maksullisen blogin tarvitset WordPress-blogialustan lisäksi palvelimen. Yksi edullisimmista palvelimista on Bluehost, joka maksaa vain noin 3,50 € kuussa. P.S. Olen tehnyt sinulle videon, jossa näytän kädestä pitäen, miten aloitat bloggaamisen Bluehostin kautta. Katso video täältä >>
Lue myös tämä: 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen
5.2. Ilmainen
Ilmaisversioissa löytyy paljon valinnanvaraa:
- blogger.com
- wordpress.com
- lily.fi
- lehtien blogialustat
- vuodatus.net
- tumblr.com
Ilmaisversioisten blogien haasteena on ulkoasun rajallinen muokkaus. Eli kaikki ilmaisversiot ovat vähän kuin samasta puusta veistettyjä.
Lue myös: Miten perustat blogin ilmaiseksi?
Jos perustat blogin blogiyhteisöön, voi olla, että sinulla ei ole sanavaltaa, millaisia mainoksia blogisi yhteydessä näytetään.
Ilmaisversio ei myöskään näytä kovin ammattimaiselta, sillä blogin osoitteessa on aina jotain ylimääräistä:
www.unelmaonnellisuudesta.blogspot.fi
blogindomain.wordpress.com
Vielä yksi maininta ilmaisblogien haastavuudesta. Kun jonain päivänä haluat vaihtaa blogillesi oman domainin, blogin siirtäminen on työläs prosessi. Jos et ole opiskellut koodaamista matkan varrella, joudut palkkaamaan työhön ammattilaisen.