Miten kirjoittaa kiinnostavasti [Näin vältät jargonin, liirumlaarumin ja kliseet]

Miten kirjoittaa kiinnostavasti eli kuinka välttää jargon, liirumlaarum ja kliseet?

23,6 % viikkokirjeeni lukijoista kokee haasteita blogin kirjoittamisen kanssa. Yhtenä suurimpana haasteena he kokivat sen, kuinka kirjoittaa asiantuntevasti mutta mielenkiintoisesti, jotta lukija jaksaa lukea postauksen alusta loppuun.

Tässä postauksessa saat vastaukset seuraaviin kysymyksiin [kunhan luet postauksen ajatuksen kanssa läpi]:

  • Millaista oikeastaan on laadukas sisältö?
  • Mikä tekee tekstistä mielenkiintoisen?
  • Miten estää samankaltaisuus muihin saman aihepiirin tai alan blogeihin?

Ikävä uutinen on tämä:

Kun sinä kirjoitat mielenkiintoisesti, sinun kilpailijat ja joskus jopa kollegat varastavat ideasi, kirjoittavat saman sisällön hieman eri sanoilla ja laittavat eetteriin.

Valitettava ilmiö, joka toistuu ihan kaikessa sisällössä videoista, teksteihin kuin TikTok ja Reels-videoihin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kilpailijat ja kollegat ovat parempia kirjoittajia kuin sinä.

On aina helpompaa kopioida kuin tehdä alusta saakka. Kun sinä näet näitä muita sisältöjä, ajattelet, että he kirjoittavat paljon mielenkiintoisemmin kuin sinä, joten välttelet kirjoittamista sen jälkeen.

Hyvä uutinen on tämä:

Muut eivät voi kopioida sinun persoonaasi. Sinä olet täysin uniikki ihminen, jolla on uniikkeja ajatuksia ja mielipiteitä ja osaamista. Ne ihmiset, joiden kanssa kävit amiskan tai yliopiston ajattelevat ja tietävät eri asioita kuin sinä. He viestivät eri tavalla. Koska vaikka 100 ihmistä saisi saman tiedon, he ymmärtävät sen eri tavalla, lisäävät siihen oman kokemuksen ja muodostavat siitä oman mielipiteen.

Siksi sinun viestiäsi ei voida koskaan kopioida juuri samalla tavalla.

Miten kirjoittaa kiinnostavasti [Näin vältät jargonin, liirumlaarumin ja kliseet]

Sitten mennään varsinaiseen aiheeseen.

Millaista oikeastaan on laadukas sisältö?

Moni varmasti ajattelee, että laadukas teksti pitää olla täydellistä. Siinä ei saa olla yhtään kirjoitusvirhettä ja pitää kirjoittaa kirjakieltä ja, ja, ja…

Plääh.

Tiedän ja tunnen monia tunnettuja suomalaisia vaikuttajia, yrittäjiä ja markkinoijia, joiden tekstit eivät ole täydellisiä.

Täydellisyyttä ei ole olemassa ja jos yrität olla täydellinen uuvutat itsesi totaalisesti.

On parempi kirjoittaa epätäydellistä tekstiä, jotta julkaisemisen pelosta pääsee eroon.

Minun tekstini lukee Saara Pilkunviilaamosta mutta tätä postausta varten pyysin, ettei hän tätä oikolue.

Jos ajattelet, etten ole riittävän ammattilainen tällaisella tekstillä, sinulla on oikeus omaan mielipiteeseesi. Se ei kuitenkaan vähennä sitä, kuka olen ja mitä osaan ja keitä olen matkani varrella auttanut. Tuhannet opiskelijat ovat luottaneet siihen, että kirjoitusvirheistä huolimatta osaan auttaa heitä tekemään rahaa verkossa blogien avulla.

Eli tulokset menee aina täydellisyyden edelle.

Määrittele laatustandardit

Omalle tekstille on hyvä määritellä tietyt laatustandardit. Minulla on 8-sivuinen pdf-tiedosto, johon olen koonnut kaiken sen, millaista tekstiä haluan kirjoittaa.

Ne asiat, mihin itse kiinnittäisin huomiota ovat:

  • Onko tekstiä helppo ymmärtää – jos 11-vuotias lukisi tekstisi läpi, ymmärtääkö hän, mistä puhutaan?
  • Eteneekö se loogisesti alusta loppuun – vai poikkeaako jatkuvasti sivuraiteille?
  • Onko tekstiä helppoa lukea (vältä jargonia, murteita ja sarkasmia ja muotoile teksti luettavaan muotoon)?
  • Onko postauksessa toimintakehoite eli mitä haluat lukijan tekevän sen jälkeen, kun hän on lukenut postauksen?
  • Millaista kieltä haluat käyttää ja millainen on sinun Tone of Voice?

Se, että 11-vuotias ymmärtää mistä kirjoitetaan, ei tarkoita, että sinun yleisösi on tyhmää ja että sisältöä pitää ”tyhmentää”. Verkossa aivomme joutuvat tekemään enemmän töitä lukemisen kanssa, koska häiriötekijöitä on niin paljon. Siksi, mitä helpompaa teksti on, sitä varmemmin sitä luetaan.

Kirjoita ihmiseltä ihmiselle eli minulta sinulle. Se tekee tekstistä keskustelevampaa. Minäkin kirjoitan tätä sinulle, en teille. Älä teitittele äläkä tee itsestäsi kaukaista hahmoa. Lukijat seuraavat sinua, eivät kasvotonta yritystä.

Pyri välttämään passiivista kieltä.

  • Kirjoitan blogia sinulle (aktiivinen)
  • Blogia kirjoitetaan lukijoille (passiivinen)

Luo oma tyylisi kirjoittaa. Kannustan aina opiskelijoitani siihen, että kirjoita samalla tavalla kuin puhuisit parhaalle ystävällesi. Silloin olet innostunut, teksti kuplii eteenpäin ja fiilis rivien välistä tarttuu lukijaan. Kun teksti on kirjoitettu, lue se läpi ja editoi, eli muokkaa pois täytesanat ja epäjohdonmukaisuudet.

Laadukas teksti sisältää myös oikeaa ja ajankohtaista tietoa – vaikka pyrimmekin kirjoittamaan ikivihreää sisältö.

Tarkoitan ajankohtaisella tiedolla sitä, että asiat muuttuvat. Emme voi sille mitään. Meidän tehtävä ei ole pelätä, että teksti, jonka nyt kirjoitamme, on vanhaa vuoden kuluttua. Tällainen ajattelu lamaannuttaa totaalisesti.

Sen sijaan me palaamme vuoden kuluttua muokkaamaan tietoa, päivitämme blogitekstin ja jaamme sitä uudelleen somessa päivitetyllä sisällöllä. Googlekin tykkää kun vanhoja postauksia päivitetään.

Lue myös tämä: Miten kirjoittaa blogiteksti [8 askelta]

Mikä tekee tekstistä mielenkiintoisen?

Voidaan varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että sisältö, jonka jaksaa lukea. Olipa tyhjentävästi sanottu. Mielenkiintoinen teksti lähtee aina liikkeelle otsikosta. Jos olisin nimennyt tämän postauksen otsikolla ”Kirjoita mielenkiintoisesti”, tuskin olisit tullut lukemaan tätä.

Otsikon tehtävänä on asettaa tunnelma. Mikä herättää riittävästi uteliaisuutta, jotta henkilö klikkaa otsikkoa somessa tai blogissa?

Ohjeet laadukkaan otsikon kirjoittamiseen löydät yhteisön koulutusmateriaalista sekä tästä postauksesta.

Otsikon tehtävänä on siis vain herättää uteliaisuus ja saada henkilö postaukseen.

Tämän jälkeen on vuorossa aloituskoukku tai joissakin tapauksissa voidaan käyttää termiä ingressi.

Aloituskoukun tehtävänä on syventää uteliaisuutta ja saada lukija nimensä mukaan koukutettua lukemaan lisää.

Annan esimerkin.

Alla on kuvakaappaus yhdestä jaetuimmasta blogitekstistä. Otsikko on houkutteleva, relevantti ja tiivis. Olen myös lisännyt alkuun pienen huomautuksen skrollata blogitekstiä loppuun ja katsoa video – jos lukija ei halua lukea koko postausta läpi.

Helpotan siis lukijan työtä ja saan lukijan pysähtymään blogitekstin äärelle pidemmäksi aikaa. Tätä samaa tekniikkaa käytetään muuten TikTok- ja Reels-videoissa. Oletko huomannut, että videon alussa sanotaan, että ”tällä videolla kerron sinulle 5 vinkkiä, joista viides on kaikista tärkein/ paras / helpoin…”?

Sen tehtävänä on vain saada katsoja katsomaan video loppuun saakka.

Miten kirjoittaa kiinnostavasti

Lunasta se, minkä lupaat

Jos yllä olevassa postauksessa olisi ollut vain 58 vinkkiä, olisitko ärsyyntynyt? Aivan varmasti. Lunasta aina se, minkä lupaat.

Ja tässä tullaan siihen, mitä moni kirjoittaja pelkää.

”En uskalla luvata mitään, koska ENTÄS JOS EN PYSTY LUNASTAMAAN SITÄ?”

Lupaa silloin vähemmän.

Pahin moka blogitekstissä on, että se on liian yleinen tai pintaraapaisu. Ja siksi sitä ei haluta lukea.

Kerro lukijalle mitä hän saa, kun hän lukee postauksen loppuun. Aivan kuten minäkin tein postauksen alussa. Lupasin vastata 3 kysymykseen ja nämä 3 kysymystä ovat tämän postauksen punainen lanka. Ne ovat väliotsikot, joten jos haluat saada vastauksen vain yhteen kysymykseen, pystyt suoraan skrollaamaan siihen selaamalla väliotsikot ja saat tietää vastauksen.

Sinun ei tarvitse luvata lukijalle kuuta taivaalta. Voit luvata vähemmän mutta ylittää odotukset.

Asiantunteva ihminen viljelee ammattislangia – NOT

Jargon tekee sinusta tietämättömän. Jos et osaa selittää ammattislangia selvällä suomenkielellä, sinusta muodostuu kuva epäpätevästä harrastelijasta.

Sinun yleisösi ei tiedä mitä ammattislangi tarkoittaa, eikä heidän tehtävänään ole tietääkään. Sinä olet ammattilainen ja sinun tehtävänä on selittää asiat niin, että yleisö ymmärtää.

Joka kerta, kun kirjoitan konversiosta tai CTR:stä, avaan nämä termit, koska se uusi ihminen, joka on ensimmäistä kertaa lukemassa blogiani, ei tunne näitä termejä. Selityksetkin voivat mennä yli hilseen mutta ne on silti ymmärrettävämpiä kuin pelkät termit.


Konversio = tunnusluku, joka kertoo esimerkiksi sen, kuinka moni myyntisivulla tai blogitekstissä käynyt henkilö on ostanut tuotteen. Konversion lähtötaso on 2 % ja muokkaamalla tekstiä sitä on mahdollista nostaa.

CTR = Click Through Rate on tunnusluku, joka kertoo, kuinka moni myyntisivulla tai blogitekstissä käynyt klikkasi itsensä eteenpäin (esim. kassalle). Lähtötaso on 2 % ja kehittämällä linkin tai painikkeen ympärillä olevaa tekstiä, voimme nostaa sen jopa 30 %.

Toisin sanoen, jos affiliate-postauksessa käy 100 ihmistä ja heistä 30 klikkaa itsensä kassalle, pystyt laskemaan kuinka moni jättää ostoksen kesken ja kuinka moni ostaa.


”En jaksa kertoa samoja asioita kun ne voi löytää muualtakin”

Selvä. Älä sitten ihmettele, jos lukija menee etsimään tiedon muualta ja ostaa jonkun muun blogin kautta tuotteita ja palveluja.

Sinun tehtäväsi sisällöntuottajana on kertoa yhdestä asiasta niin kattavasti, ettei lukijan tarvitse etsiä tietoa mistään muualta. Sillä tavalla sinä saat asiakkaan ostamaan sinun blogin kautta, etkä menetä asiakasta toisaalle.

Jos minä olisin kirjoittanut vain 300 ensimmäistä sanaa, olisitko vakuuttunut siitä, että olen ammattitaitoinen blogivalmentaja? Tai sisällöntuottaja? (Eikä nyt keskitytä niihin kirjoitusvirheisiin, joita tekstissäni on, tiedän kyllä että niitä on).

Kun minä lähden kirjoittamaan sisältöä esimerkiksi affiliate-tuotteesta tai kirjoitan asiakkaalle hänen palvelustaan, tutkin aina mitä aiheesta on jo kirjoitettu. Sen jälkeen listaan kaikki kysymykset, joita minulle tulee mieleen, jotka estävät minua tekemästä ostopäätöstä ja lopuksi vedän kaiken yhteen ja kirjoitan vastauksen jokaiseen kysymykseen.

Tämä on helpoin ja varmin keino saada asiakas ostamaan. Tässä muuten aiheeseen sopiva Reels, käypäs katsomassa.

Miten estää samankaltaisuus muihin saman aihepiirin tai alan blogeihin?

Älä lue mitä kollegat ja kilpailijat kirjoittavat. Keskity siihen mitä sinä kirjoitat. On niin helppoa lähteä vertaamaan itseään muihin mutta se lamaannuttaa.

Kirjoita omia kokemuksia, päätelmiä ja oivalluksia. Kirjoita mitä olet oppinut, mitä virheitä olet tehnyt ja miten olet korjannut nämä virheet.

Kaikki tämä tekee sinusta ihmisen. Helposti lähestyttävän ihmisen, jonka tekstejä on kiva lukea, koska sinulta löytyy uniikkeja mielipiteitä. Mitä enemmän yrität pitää oman persoonasi suljettuna rivien väliin, sitä kylmemmältä ja kliinisemmältä teksti kuulostaa.

Muista, että ihmiset seuraavat ihmisiä, eivät yrityksiä tai tuotteita.

Jos alallasi julkaistaan säännöllisesti tutkimuksia, lue ne läpi, etsi sieltä uniikkia tietoa ja kirjoita siitä. Älä kirjoita viidettä kymmenettä postausta samasta aiheesta kuin kaikki muutkin.

Mitä enemmän pystyt erottumaan muista, sitä mielenkiintoisemmaksi käyt.

Saattaisit pitää myös tästä: Näin teet 100 000 € vuodessa yritysblogilla

Ikuisuuskysymys – Kuinka pitkiä blogitekstit pitää olla?

Kun lähdin miettimään tämän postauksen runkoa, alla näet kuvan, kuinka monta eri kysymystä ja vinkkiä mieleeni tuli.

Miten kirjoittaa mielenkiintoisesti

Mitä luulet, olisinko pystynyt tiivistämään kaiken tämän 300 sanaa?

Olisin, jos olisin vain jättänyt tämän listan postaukseen. Osa näistä kohdista on sellaisia, että ne toimivat ihan yhtä hyvin itsenäisenä rivinä. Mutta jos olisin jättänyt listaan ”Älä aloita alusta vaan keskeltä”, tämä tarvitsee jo hieman enemmän avausta, eikö totta?

Mitään kiveen hakattua pituutta ei ole mutta jos katsotaan asiaa SEOn näkökulmasta, pituutta kannattaa olla 1200+ sanan verran per blogiteksi.

Ja jos mietit kuinka paljon sen on, tässä postauksessa niitä on jo 1836.

[SEO = Search Engine Optimization eli hakukoneoptimointi]

Ajatellaan, että olet kosmetologi ja haluat kirjoittaa blogitekstin ripsienpidennyksestä. Tässä muutamia ideoita, joista itse kaipaisin tietoa ennen kuin varaan ajan:

  • Kuinka kauan ripsien laitto vie?
  • Miten valmistaudun etukäteen?
  • Kuinka huollan ripsiä kotona?
  • Mitä rajoituksia on, mitä kannattaa välttää?
  • Entä jos saan allergisen reaktion?
  • Miten ripsien pituus valitaan?
  • Voinko itse vaikuttaa siihen, miten paljon ripsiä lisätään?
  • Saako ripset kastua?
  • Voinko käydä saunassa?
  • Voinko hikoilla?
  • Pitääkö ripsiin laittaa ripsiväriä silti?
  • Miten poistan meikit ja luomivärit?

Tämän jälkeen odottaisin selkeitä ohjeita ehkä jopa kuvien tai videoiden kera. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että yrittäjät olettavat, että asiakkaat tietävät kuinka tietyt asiat toimivat. Siksi he eivät kerro niitä pieniä yksityiskohtia.

Esimerkiksi kuinka huoltaa ripsiä kotona. Tämä saatetaan kertoa pintapuolisesti sen jälkeen, kun ripset on jo laitettu. Mutta siinä kohtaa asiakas ihailee lopputulosta ja kaikki ohjeet, mitä sanotaan, menee ohi korvien.

Älä oleta, että asiakas tietää jo kaiken. Hän ei tiedä, eikä hänen tehtävänä ole tietää. Sinun tehtävänä on kertoa ja perustella.

Kyllä, kattava ja informatiivinen postaus siis. Mutta asiakkaana haluan tietää nämä. Totuushan on, että osa sinun asiakkaista tietää jo nämä asiat. Mutta henkilöt, joille ripsien laitto on ensimmäistä kertaa ajankohtainen, ei tiedä.

Tällöin postauksen voi otsikoida ”Mitä sinun on hyvä tietää, kun tulet ensimmäistä kertaa laitattamaan ripsiä?” tai ”Ensimmäinen kerta ripsien pidennyksessä? Lue nämä ohjeet”

Silloin vain ne henkilöt, joille aihe on ajankohtainen saavat tarvitsemansa tiedon. Ne, joille aihe ei ole ajankohtainen eivät edes tule lukemaan ja hyvä niin!

Blogiteksti kohdennetaan aina rajatulle yleisölle, jotta me voidaan palvella heitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Tässä on vielä se hyvä puoli, että kun uusi asiakas laittaa viestiä tai sähköpostia ja kysyy näitä kysymyksiä, sen sijaan että käyttäisit 5 minuuttia aikaa vastaamiseen, voit vain ohjata lukijan lukemaan postausta.

Liian kuivaa tekstiä? Tee näin!

Elävöitä tekstiä synonyymeilla tai kirjoita tarinoita. Esimerkiksi sanalle iloinen löytyy paljon synonyymeja, kuten:

  • tyytyväinen
  • mielissään
  • hyvillään
  • onnellinen
  • innoissaan
  • hilpeä
  • eloisa
  • tohkeissaan

Meillä jokaisella on erilaisia tarinoita joilla voimme elävöittää blogitekstejä. Yleensä emme vain muista niitä, kun kirjoitamme. Siksi näitä tarinoita kannattaa kirjoittaa muistiin säännöllisesti.

Millaiset sanat vakuuttavat?

Olen jo vuosia puhunut siitä, että sisällöstä kannattaa karsia epävarmuutta kuvaavat sanat. Tälle on olemassa myös hieno termi eli konditionaali.

Toisin sanoen vältä isi-muotoja:

  • haluaisit,
  • saattaisit,
  • voisit.

Kun kirjoitat, ole varma asiasta. Itsevarmuus näkyy ja kuuluu ja alentaa ostokynnystä.

  • Saattaisit pitää = pidät
  • Jos haluat = kun olet päättänyt
  • Voisit ehkä tykätä tästä = Tiedän, että pidät tästä

Huomaatko, miten erilaiselta sanat kuulostavat?

Nyt on sinun vuorosi

Ota viimeksi kirjoittamasi blogiteksti ja käy se läpi tämän postauksen vinkkien mukaan. Jo pienikin muutos voi tuoda isoja tuloksia. Ota yksi asia kerrallaan haltuun ja kirjoita rohkeasti.

Tutkimusteni mukaan yksittäiset kirjoitukset eivät vähennä sinun uskottavuuttasi. Kokonaisuus ratkaisee.

Kun tarvitset koulutusta kirjoittamiseen, sisällöntuotantoon ja digimarkkinointiin, tule meidän lämminhenkiseen ja vertaistuelliseen yhteisöön. Yhteisön lisäksi koulutan sinusta digimarkkinoinnin ja sisällöntuotannon ammattilaisen. Lue lisää täältä.

Julkaistu kategoriassa: