Miten luoda visuaalinen brändi blogille?

Miten luoda visuaalinen brändi blogille? Hyvin usein bloggaamisessa keskitytään kirjoittamiseen. On totta, että lukijalle tärkeämpää on tekstin sisältö ja helppolukuisuus kuin visuaalisuus. Mutta mitä ammattimaisempi haluat olla, sitä enemmän sinun kannattaa keskittyä myös blogin visuaaliseen puoleen.

Lukija ei tarvitse erikoisia efektejä blogin ulkoasussa. Mitä helpompi blogissa on navigoida ja mitä miellyttävämpi se on silmälle, sen parempi. Sinun ei siis tarvitse maksaa graafikolle tuhansia euroja blogin ulkoasusta.

En kuitenkaan suosittele, että yrität rakentaa ammattimaisen blogin täysin ilmaiseksi. Muutamalla sadalla eurolla saat jo erittäin laadukkaan ja ammattimaisen ulkoasun blogillesi.

Kun itse aloin kirjoittaa tätä blogia, valitsin WordPressin ilmaisen teeman. Sillä menin puoli vuotta ja keskityin vain kirjoittamiseen. Sen jälkeen ostin 79 dollaria maksaneen teeman, jota pidin blogissa puolitoista vuotta. Vasta sen jälkeen annoin ulkoasun muokkauksen ammattilaiselle.

Tässä postauksessa annan sinulle ohjeita ja vinkkejä oman blogisi visuaalisen brändin luomiseen edullisesti.

Postaus sisältää affiliate-linkkejä | Linkit merkitty (*)-merkillä. Lue lisää täältä.

Miten luoda visuaalinen brändi blogille?

Postauksen sisältö:

  1. Tunnelma
  2. Värimaailma
  3. Fontit
  4. Kuvat
  5. Logo
  6. Teema
  7. Bränditaulu
  8. Moodboard
  9. Sosiaalinen media (IG)
  10. Mediakortti

1| Tunnelma ja fiilis

Ensimmäisenä on hyvä miettiä hieman, millaisen tunnelman haluat luoda blogin ympärille. Tämä on usein helpointa tehdä miettimällä kolme adjektiivia, jotka kuvaavat sinua ja blogiasi. On varmasti itsestäänselvää, että adjektiiveiksi kannattaa valita ne, jotka jo nyt kuvastavat sinua.

Jos olet hauska, energinen ja kupliva, sinun voi olla vaikeaa luoda blogiin tunnelmaa, joka on seesteinen, hiljainen ja minimalistinen.

Jos tuntuu, ettet itse tiedä, millä adjektiiveilla kuvailisit itseäsi, kysy ystäviltä tai sukulaisilta.

2 | Värimaailma

Blogin värimaailman tulisi olla selkeä. Blogin värimaailma on helppo viedä myös sosiaaliseen mediaan ja mediakorttiin, jolloin brändi on yhtenäinen kautta linjan. Joskus väriyhdistelmien määrittely on vaikeaa. Esimerkiksi itselläni ei ole sellaista värisilmää, että tietäisin etukäteen, mitkä värit sopivat hyvin yhteen.

Tällöin haen inspiraatiota esimerkiksi Pinterestistä tai Canvasta (*). Pinterestissä kannattaa hyödyntää hakutermia ”brand color” tai ”brand color palette”. Kun löydät itseäsi miellyttävän värimaailman, voit ottaa kuvasta kuvakaappauksen ja lisätä sen Canvaan.

Lataa kuvakaappaus Canvaan ja lisää se bränditaulun päälle. Ei hätää, se poistetaan kyllä lopuksi.

Tämän jälkeen klikkaa yksi bränditaulussa olevista väripaleteista aktiiviseksi, ja sen jälkeen klikkaa vasemmassa yläreunassa olevaa värilaatikkoa.

Seuraavaksi klikkaa ”Lisää uusi väri” -painiketta.

Klikkaa pipetin kuvaa ”Valitse väri suunnittelumallista”.

Tämän jälkeen vie hiiri ladatun värikartan päälle ja klikkaa hiirtä kerran.

Toista sama kaikkien värien kohdalla. Lopuksi poista alkuperäinen värikartta. Nyt sinulla on omat brändivärit bränditaulussa.

Tiesitkö muuten, että kun löydät sopivan värimaailman, voit etsiä siihen sopivia kuvia Canvasta?

Kun sinulla on värikoodi (HEX-koodi), mene Canvassa Kuvat-osioon ja klikkaa hakutoiminnon oikeassa reunassa olevia kolmea viivaa. Tämän jälkeen klikkaa ”Lisää uusi väri” -painiketta.

Syötä haluamasi väri bränditaulusta ja klikkaa ”Käytä”-painiketta. Lopuksi klikkaa vielä ”Käytä suodattimia” -painiketta.

Tämän jälkeen saat väriin sopivia kuvia, joista voit valita oman blogisi värimaailmaan sopivat kuvat.

3 | Valitse 2–3 fonttia

Näen paljon kauniita fontteja niin sosiaalisessa mediassa kuin blogeissakin. Valitettavaa on, että mitä vaikeampaa tekstiä on lukea, sitä nopeammin lukijat siirtyvät muihin blogeihin.

Fontin valintaan kannattaa käyttää aikaa. Fontin tulisi aina olla

  • helppolukuinen
  • selkeä
  • näyttää hyvältä yhdessä ja erikseen (jos fontteja on useampia).

Jos haluat käyttää kursiivi- tai kaunokirjoitusfonttia, käytä sitä vain tehosteena.

Tässä on 10 erilaista Canvan fonttiparia, joita voit käyttää blogin kuvissa ja sosiaalisessa mediassa. Canvalla voit esimerkiksi tehdä blogille kansikuvan, jossa voit käyttää fontteja.

Riippuen blogialustasta ja siitä, onko kyseessä ilmainen vai maksullinen versio, sinun on myös mahdollista käyttää fontteja blogin väliotsikoissa ja yläotsikoissa sekä leipätekstissä.

Miten luoda visuaalinen brändi blogille

4 | Kuvat

Kuvien kanssa on tärkeintä muistaa, ettet voi vain ottaa mitä tahansa kuvia Googlesta tai Pinterestistä ja käyttää niitä omassa blogissasi tai sosiaalisen median kanavissa. Kuvien tekijänoikeus on aina alkuperäisen kuvan ottajalla tai tekijällä.

Verkosta löytyy kuitenkin paljon ilmaisia kuvapankkeja, joista on saatavilla ns. stock-kuvia. Näitä kuvia voi käyttää omassa blogissa ja jopa kaupallisissa yhteyksissä. Ennen yhdenkään kuvan käyttöä sinun kannattaa kuitenkin tarkistaa kuvapankin ja haluamasi kuvan käyttöoikeus.

Myös Canvassa on paljon ilmaisia ja maksullisia kuvia, joita voi käyttää. Ilmaisessa versiossa kuvia on vähemmän, mutta niitä voi yleensä käyttää henkilökohtaisen blogin kansikuvissa. Maksullisessa Canva Prossa kuvia on huomattavasti enemmän, ja kuten yllä näit, pystyt etsimään kuvia myös oman värimaailmasi mukaan.

Tässä muutamia esimerkkejä ilmaisista kuvapankeista:

5 | Logo

Blogille on hyvä tehdä yksinkertainen logo. Logonkin voi toteuttaa Canvalla. Logon voi lisätä blogin kansikuviin, sosiaalisen median julkaisuihin sekä faviconiksi.

Tässä muutamia esimerkkejä Canvan logomalleista. Malleja voi käyttää ja muokata sopimaan omaan brändiin. Ne mallit, joissa on pieni kruunu oikeassa alakulmassa, ovat saatavilla vain Canva Pro -versiossa.

Miten luoda visuaalinen brändi blogille

6 | Teema

Seuraavaksi on aika valita blogin yleinen teema. Teemaa kannattaa ajatella sisustuksena. Se luo ensimmäisen mielikuvan blogistasi, kun lukija saapuu sinne. Haluat, että se on siisti ja selkeä.

Olen itse ostanut muutamia teemoja Creative Marketista (*).

Teeman vaihtaminen on yleensä helppoa ja vaivatonta. Tässä yksi videotutorial WordPress-teeman vaihtamisesta.

Miten luoda visuaalinen brändi blogille

Jos teeman vaihtaminen ja muokkaaminen tuntuu liian työläältä, voit laittaa minulle viestiä. Vaihdan teeman ja tarkistan sen asetukset hintaan 63,75 €. Hinta sis. alv 24 %.

7 | Bränditaulu

Seuraavaksi onkin aika tehdä blogille bränditaulu, johon kokoat kaikki tarvittavat tiedot yhdelle sivulle. Bränditaulu on helppo toteuttaa valmiilla Canvan pohjalla. Bränditaulun avulla kaikki tuottamasi sisältö on yhdenmukaista kanavasta riippumatta. Jos sinun tarvitsee esimerkiksi vaihtaa blogissa aktiivisen linkin väriä, voit tarkistaa värikoodin helposti bränditaulusta.

Tai jos jossain vaiheessa sinulla on assistentti, voit antaa bränditaulun hänelle ja hän tietää aina, millä fontilla ja väreillä hän tekee sisältöjä sinun someesi.

Alla on yksi esimerkki tällaisesta bränditaulusta.

Miten luoda visuaalinen brändi blogille

8 | Mood board

Bränditauluun voit myös halutessasi yhdistää mood boardin. Sen voi myös tehdä erillisenä dokumenttina. Mood boardiin voit lisätä brändivärit sekä etsiä värimaailmaan ja tunnelmaan sopivia kuvia kuvapankeista. Nämä kuvat voi myös sommitella siten, että näet jo etukäteen, miltä esimerkiksi Instagram feedisi näyttää.

Huomasithan postauksen alussa olevan vinkin, miten voit etsiä Canvasta värimaailmaan sopivia kuvia?

Alla on yksi esimerkki Canvalla toteutetusta mood boardista.

 

Miten luoda visuaalinen brändi blogille

9 | Sosiaalinen media

Blogin brändi on tärkeää ottaa huomioon myös sosiaalisessa mediassa. Olipa kanava mikä tahansa, tiettyjä elementtejä voit sijoittaa jokaiseen kuvaan missä tahansa sosiaalisen median kanavassa.

Mood boardia tehdessäsi voit nähdä hyvin, miltä Instagram feedisi näyttää. Samoja kuvia voit lisätä myös Facebookiin. Pinterestin kanssa on hyvä muistaa, että kuvassa tulee olla sekä tekstiä että houkutteleva kuva.

Voit tehdä 3–5 erilaista brändin mukaista pohjaa Pinterest-kuville, jotta saat hieman vaihtelua sisältöön.

Miten luoda visuaalinen brändi blogille

10 | Mediakortti

Mediakortti on sinun käyntikorttisi kaupallisiin yhteistöihin. Senkin on hyvä olla brändin mukainen. Yhtenäinen brändi huokuu ammattimaisuutta, jolloin yritykset ovat valmiimpia tekemään kaupallista yhteistyötä kanssasi.

Lue myös tämä: Miksi bloggaaja tarvitsee mediakortin? TOP 10 mediakorttia bloggaajille

Valmiita malleja löydät Canvasta. Alla olevat mallit ovat Canva Pro -versiossa. (*)

Miten luoda visuaalinen brändi blogille

Nyt tiedät, miten luoda visuaalinen brändi blogille.

Jos mieleesi tulee mitä tahansa kysyttävää, laita viestiä somen kautta tai kommentoi alle.

 

Julkaistu kategoriassa: