Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa. Useasti aloittavat bloggaajat jäävät jumiin juurikin tähän kohtaan:

Mistä ihmeestä kirjoittaa blogissa?

On hyvin ymmärrettävää, että alussa kirjoitetaan tervetuloa blogiin -tyyppisiä postauksia mutta jos hetken mietit, se ei ole kovinkaan järkevää. Tai kysytäänpä näin:

Miltä sinusta tuntuisi ostaa täysin uusi lehti, jossa vain toivotettaisiin lukija tervetulleeksi?

Niin, siksi suosittelen aina, että ennen kuin kerrot blogista kenellekään, kirjoita ja julkaise sinne vähintään 5 mutta mielellään 10 blogitekstiä, jotta lukijalla on siellä jotain luettavaa. Eikä sillä ensimmäisellä postauksella ole niin suurta merkitystä.

Ennen varsinaista sisällön kirjoittamista on tärkeää miettiä nämä asiat:

  • Mistä aiheista kirjoittaa oman aiheen sisällä?
  • Miten nimetä kategoriat?
  • Mistä löytää postausideoita?

Kaikkiin näihin saat vastauksen tässä postauksessa.

Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Palataan hieman taaksepäin. Olet valinnut blogillesi aiheen ja rajannut sitä jonkin verran. Blogitekstin sisältö tulisi siis liittyä olennaisesti tähän aiheeseen. Jos tavoitteena on kaupallistaa blogi ensin suosittelemalla tuotteita ja sitten Google Adsense mainoksilla, tarkasti rajattu aihe tuottaa sinulle enemmän tuloja.

Ja vaikka blogi ja valitsemasi aihe ovat sinun, et voi kuitenkaan tuottaa mitä sattuu, vaan sisällöllä on oltava myös hyötyä, iloa tai viihdettä lukijoille.

Sisällön tuottamisessa tavoittele kahta asiaa:

  1. lukijat kokevat sisältösi hyödyllisenä ja asiantuntevana tai viihdyttävänä
  2. nouset nopeasti Googlen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle.

Tässä on vain yksi ongelma

Jos et ole aiheen ammattilainen tai asiantuntija, on riski, että sisältö on liian ”liiba laabaa”. Siis sellaista, joka ei oikeastaan kiinnosta ketään ja jota löytyy viisikymmentä muuta blogitekstiä vain googlettamalla.

Teksti kannattaa tuotta itse, eli en suosittele käyttämään toistaiseksi ChatGPT:ta sisällöntuotannossa apuna. Tässä on kyllä idea, miten voit hyödyntää tekoälyä sisällöntuotannon apuna.

Esimerkiksi voit pyytää ChatGPT:ta tutkimaan suomalaisten (tarkemman kohderyhmäsi) ostokäyttäytymistä ja ostovalintojen tekemistä. Voit saada sieltä ideoita siitä, miten blogitekstit kannattaa muotoilla, jotta ne houkuttelevat ihmisiä ostamaan.

Tavoitteena on siis saada ns. massa liikkeelle ja luoda tietynlaista hypetystä blogissa, jotta saat myös niitä tuloja.

Toinen vaihtoehto on hyödyntää tekoälyä hakukoneoptimoinnin tukena ja pyytää ChatGPT:ta etsimään parhaat hakusanat, joiden avulla saat massan liikkeelle.

Miten voi kirjoittaa aiheesta, josta ei itse tiedä kovinkaan paljon?

Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Korostan aina, että tässä kohtaa tulee olla eettinen. Hyvä tarinankertoja osaa kirjoittaa aiheista, joista hän ei tiedä mitään mutta eettisesti se ei ole oikein. Tämä korostuu edelleen siinä, että blogi suunnataan heille, jotka eivät itsekään tiedä aiheesta vielä kunnolla mitään.

Et siis kirjoita blogia alan asiantuntijoille tai ammattilaisille vaan tavallisille kuluttajille, jotka kiinnostuvat tai ovat jo kiinnostuneita aiheistasi. Vähän kuten MTV uutissivusto ilman niitä negatiivisia uutisia. Ja jos sinulla on henkilökohtaista kokemusta aiheesta, se kannattaa tuoda avoimesti esille. Ihmiset pitävät enemmän ammattilaisesta, joka myöntää ettei tiedä tarpeeksi mutta on halukas oppimaan kuin sisällöntuottajasta, joka väittää tietävänsä aiheesta paljon (mutta todellisuudessa ei tiedäkään).

Tärkeää on, että pystyy kirjoittamaan sisältöä, josta lukija hyötyy ja jonka lukija kokee auttavaksi tai viihdyttäväksi.

Monilla asiantuntijoilla on se haaste, että he tietävät omasta aiheestaan jo todella paljon. Ja he olettavat, että ”kaikkihan tämän jo tietää”. Mutta aina löytyy heitä, jotka eivät tiedä ja jotka tarvitsevat askel askeleelta ohjausta ihan sieltä ensimmäisestä askeleesta alkaen.

Miten saada postaukset nousemaan hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle?

Tässä kohtaa ala hyödyntämään ns. long tail keywordeja eli pitkän hännän hakusanoja. Nämä eivät ole yksittäisiä sanoja vaan kysymyksiä ja osia lauseista. Ehkä jopa kokonaisia lauseita. Etsi tietoa siitä, mitä muut etsivät Googlesta ja kirjoitan postauksia näihin hakutermeihin liittyen. Näiden avulla pystyt nousemaan nopeasti hakutuloksissa korkealle ja tavoittamaan yhä enemmän lukijoita.

Google rakastaa sisältöä, joka on

  • hyödyllistä
  • auttavaa
  • asiantuntevaa

mutta myös

  • ikivihreää
  • ajankohtaista
  • monipuolista

Et siis kirjoita koko ajan vain yhdestä asiasta vaan aiheista, joita ihmiset jo nyt etsivät Googlesta. Ja muista, että kirjoitat yhdessä blogitekstissä vain yhdestä aiheesta. Esimerkiksi jos long tail keyword on ”miten aloittaa jooga”, kirjoitan vain vinkkejä ja esimerkkejä joogan aloittamiseen. En yritäkään saada koko joogan historiaa ja suuntauksia yhteen blogitekstiin. Vaan keskityn siihen aloittamiseen.

Tämä auttaa sinua, koska mitä enemmän kysymyksiä on, sitä enemmän saat blogitekstejä blogiisi. Jos haluat, käypä katsomassa täältä kuinka monta kysymystä minun blogissani on.

Kategorioiden valinta

Hakusanatutkimuksen aikana olet varmasti löytänyt useita mielenkiintoisia sanoja ja termejä, joiden ympärille voit rakentaa blogin kategoriat. Kategorioita kannattaa ajatella blogin sisällysluettelona. Kun lukija tulee blogiin ja näkee kategoriat, hän ymmärtää heti, mistä blogissa puhutaan.

Kategorioita kannattaa olla suht vähän, ideaali määrä on 5. Tiedän, että omassa blogissani niitä on kaikkiaan 17 mutta olen jaotellut ne 5 yleisen kategorian alle. Näin voi myös tehdä. Jos kirjoitat matkablogia, sinulla voi olla 5 mannerta (eli pääkategoriaa) joista kirjoitat ja niiden alle luot alakategorioita eli niitä maita, jotka sijaitsevat näillä mantereilla.

Pääkategorioita voidaan siis laajentaa tekemällä ns. alakategorioita.

Esimerkiksi jos yksi pääkategorioistani olisi

  • ”Joogatyylit”, alakategorioina voi olla
    • ”Yin jooga”,
    • ”Hatha jooga” ja
    • ”Kundaliini jooga”
  • Tai jos pääkategoria on ”Asanat”, alakategoriat voivat olla
    • ”Bhujangasana”,
    • ”Balasana” ja
    • ”Marjaryasana”

Saat varmasti ideasta kiinni.

Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Mistä löytää postausideoita?

Kuten aikaisemmin mainitsin, on tärkeää, että postaukset ovat hyödyllisiä lukijoille. Joten ensimmäisenä suuntaa Googleen sekä Answer the Public sivustolle.

Kun kirjoitat Googlen hakukenttään esimerkiksi sanan ”joogakurssi” saat ainoastaan hakutuloksia eri kaupungeista.

Mutta kun teet haun ja skrollaat sivua hieman alaspäin, löydän ”Ihmiset kysyvät myös” osion:

Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Näillä pääset hyvin alkuun.

Tee itsellesi exceliin sisältökalenteri, johon keräät näitä postausideoita. Toinen vaihtoehto on hyödyntää maksutonta Airtable -ohjelmaa, jossa on itselläni kaikki julkaistut ja ajastetut blogitekstit.

Sivun alalaidassa on ”Aiheeseen liittyvät haut”. Nappaan esimerkiksi ”Joogakurssi netissä” idean ja lähden etsimään sen avulla lisää postausideoita.

Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Ja sen kautta löytyykin nämä ”Ihmiset kysyvät myös” haut:

Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Answer the Public

Answer the Public on ilmainen ohjelma, joka antaa sinun etsiä postausideoita yhden kerran ilmaiseksi ja kolme kertaa, jos rekisteröidyt palveluun maksutta. Maksullinen versio alkaa $9 kuukaudessa ja siihen liittyy 7 päivän maksuton kokeilujakso. Jos et koe palvelua hyödylliseksi, kokeile sitä kerran ja katso mitä vastauksia saat.

Tässä on yksi esimerkki hakutuloksista Answer the Public -ohjelman kautta:

Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Facebook-ryhmät ja keskustelupalstat

Kolmas hyvä vaihtoehto postausideoiden etsimiseen on Facebook-ryhmät ja keskustelupalstat. Näissä kannattaa etsiä kysymyksiä, joita ihmiset esittävät, sillä kysymykset ovat aina ongelmia, joihin ihmiset etsivät vastauksia.

Suosittelen kuitenkin tutkimaan Facebook-ryhmiä säännöllisesti, vaikka 30 min viikossa. Eli ideana on liittyä sinun blogin aiheen FB ryhmiin ja käydä ryhmän seinää läpi ja poimia sieltä kysymyksiä, mitä muut ovat kysyneet. Sitten voit kirjoittaa näihin vastauksen postauksen muodossa ja kun joku seuraavan kerran kysyy saman kysymyksen, voit linkittää postauksesi ryhmään (jos se on sallittua ryhmän säännöissä).

SEMRus ja Ubersuggest

Jos olet käyttänyt SEMrush ohjelmaa, hyödynnä sitä myös postausideoiden miettimisessä. Toinen hyvä vaihtoehto on myös Ubersuggest, joka on myös ilmainen mutta vaatii rekisteröitymisen.

Esimerkiksi saat Ubersuggest ohjelmasta listauksen postauksista, joita on kirjoitettu aiheesi ympärille. Pääset näkemään kuinka paljon kävijöitä on keskimäärin, kuinka paljon postaukset ovat saaneet backlinkejä ja kuinka paljon postauksia on jaettu somessa.

Kuten näet alla olevasta kuvasta, kilpailu ei ole varsinaisesti kovaa, joten jos kirjoittaisin blogia joogasta, pääsisin postauksilla nopeasti Googlen hakutulosten kärkeen.

Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Googlen avainsanatyökalu

Käyn vielä läpi Googlen avainsanatyökalun. Tämän työkalun avulla voit lisätä yhden hakusanan ja pyytää Googlea näyttämään samankaltaisia hakusanoja, joilla tietoa etsitään.

Nämä ovat toki vain yksittäisiä sanoja mutta voimme silti hyödyntää näitä, kun lähdemme miettimään sisältöjä ja sisältöideoita.

Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Miksi näin kattava etsintä hakusanoista ja postausideoista kannattaa?

Jos lähdet summan mutikassa tuottamaan sisältöä uuteen blogiin, voi olla etteivät lukijat etsi tietoa juuri niillä sanoilla ja termeillä. Näin ollen et saa kävijöitä Googlesta nimeksikään, jolloin tulovirtakin tyrehtyy alkuunsa.

Ymmärrän täysin halun kirjoittaa sitä mitä haluaa ja mitä mieleen juolahtaa. Ja näin voi toki tehdä. Mutta jos tavoitteenasi on aidosti saada tuloja blogin avulla, sinun on kirjoitettava sisältöä, jota ihmiset jo nyt etsivät.

Tästä on vielä jonkin verran matkaa varsinaisiin tuloksiin mutta tämä vaihe kasvattaa potentiaalia siitä, että

  1. päädyt Googlen ensimmäiselle sivulle
  2. tuotat sisältöä, joka kiinnostaa lukijoita
  3. laadukkaalla sisällöllä saat heidät myös jäämään lukijoiksi pidemmäksi aikaa

Yhteenveto

Postausaiheita löytyy ihan kaikkialta kunhan käyttää hieman aikaa niiden etsimiseen. Kaikista helpoin ja yksinkertaisin keino on etsiä kysymyksiä, joita ihmiset etsivät ja kirjoittaa yhteen kysymykseen yhden blogitekstin kokoinen vastaus.

Mitä enemmän kysymyksiä löydät, sitä enemmän sinulla on postausideoita. Sen jälkeen nämä blogitekstit SEO optimoidaan ja ajan kanssa ihmiset alkavat löytää blogisi.

Toki SEOon liittyy paljon muutakin, joita en tässä postaussarjassa ennätä käymään läpi mutta blogistani löytyy kyllä hakukoneoptiointiin liittyviä blogitekstejä. Niiden avulla pääset jo eteenpäin.

Alussa suosittelen kirjoittamaan ja julkaisemaan 5 – 10 blogiteksti nopeasti ja sitten kirjoittamaan ja ajastamaan sisältöjä säännöllisesti. Hyvä julkaisutahti on yksi blogiteksti viikossa.

Minkälaisia ajatuksia sinulle nousee tämän postauksen jälkeen?

Kommentoi ihmeessä ja jos haluat osallistua tähän haasteeseen, käy lukemassa tämä postaus ensin. Kommentteihin linkityt blogit poistan mutta lisään ne kyllä ensimmäiseen postaukseen, jos osallistut haasteeseen.

Kuinka paljon aikaa on tähän mennessä mennyt?

  • Aiheen valinta 3 h
  • Hakusanatutkimus 2 h
  • Blogin perustaminen 15 min
  • Asetukset ja lisäosien lataus ja niiden läpikäynti 1 h
  • Ulkoasun muokkaus 3 h
  • Postausideoiden miettiminen 5 h
  • Yhteensä 14 h 15 min

Kuinka paljon blogin perustaminen maksaa?

  • Domain 18,60 € / vuosi
  • Palvelin 297,60 € / vuosi (Zoner (*))
  • (Maksullinen teema, alk. $199 / Beaver Builder Pro (*))
  • Yhteensä 316,20 € (n. 184 € teemasta = 500,20 €)
  • (*) merkityt linkit on mainoslinkkejä, lue lisää postauksen lopusta

Haluatko itse osallistua tähän haasteeseen?

Tule mukaan rakentamaan oma blogi, jonka avulla tienaat rahaa. Osallistu haasteeseen näin:

  • käy lukemassa haasteen ensimmäinen postaus täältä
  • kommentoi postauksen loppuun että olet mukana (älä linkitä blogiasi tai uutta rakentamaasi blogia vielä)
  • lähetän sinulle sähköpostilla lisäohjeita
  • kun haaste etenee, kokoan kaikkien haasteeseen osallistuvien blogit ja postaukset samaan paikkaan, jotta saan sinulle laadukkaan backlinkin sekä mahdollisesti lisää uusia lukijoita

Tässä kaikki ”Tienaa rahaa blogilla” projektin postaukset:

  1. Tienaa rahaa blogilla – 3 kuukauden projekti alkaa
  2. Mikä aihe saa riittävästi lukijoita?
  3. Millainen ulkoasu blogille kannattaa valita?
  4. Mitä apuohjelmia tarvitset blogin perustamisessa?
  5. Näin löydät 20 houkuttelevinta postausideaa

Onko mieleesi tullut kysymyksiä? Kommentoi tai ota yhteyttä, vastaan sinulle henkilökohtaisesti.

Psst… Pinnaa postaus Pinterestiin

Tienaa rahaa blogilla

** Osa tämän postauksen linkeistä on mainoslinkkejä, mainoslinkit on merkitty (*) merkillä. Mikäli päädyt ostamaan suosittelemani tuotteen mainoslinkkini kautta, saan siitä joko rahallisen korvauksen tai tuotteen ilmaisen käyttökuukauden. Linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja, eikä tuo minulle tuloja, joten voit rauhassa tutustua ohjelmaan. Suosittelen vain niitä yrityksiä joiden palveluja olen itse käyttänyt tai käytän parhaillaan. Älä koskaan osta tuotetta tai palvelua, jota et tarvitse.**

Julkaistu kategoriassa: