Paljonko seuraajia oikeasti tarvitaan jotta saat passiivista tuloa?

Paljonko seuraajia oikeasti tarvitaan, jotta saat passiivista tuloa? Olen nostanut Instagramissa muutamassa julkaisussa tätä aihetta esille ja se on saanut kivasti keskustelua aikaan.

Passiivinen tulo ja liiketoiminnan skaalaaminen tarkoittaa sitä, että saat enemmän kauppaa vähemmällä työllä tai että työmäärä ei olennaisesti kasva.

Miten se teknisesti tehdään, käyn joku toinen kerta läpi.

Paljonko seuraajia oikeasti tarvitaan jotta saat passiivista tuloa?

Tässä postaukesssa keskistyn puhtaasti siihen, kuinka paljon yleisöä tarvitset, jotta sinun liiketoiminnasta tulee automatisoitua ja jopa passiivista.

Yrittäjyydessä on tiettyjä tunnuslukuja ja keskiarvoja, joiden avulla pystymme hyvin ennakoimaan, miten paljon kauppaa on mahdollista saada.

Joko luit tämän: Verkkokurssin tekeminen: Näin suunnittelet ja teet ensimmäisen verkkokurssin

Tutkimusten mukaan keskiarvo konversio on 2 %. Konversio on tunnusluku, joka kertoo, kuinka moni myyntisivulla (tai verkkokaupassa) käyneistä uniikeista ihmisistä osti tuotteen.

Tämä tarkoittaa, että jos myyntisivulla käy 100 ihmistä, keskimäärin 2 ihmistä heistä ostaa.

Toinen tunnusluku on CTR (click through rate), joka kertoo, kuinka moni mainosviestin nähneistä klikkasi itsensä myyntisivulle. CTR voidaan laskea esimerkiksi sähköpostiviestistä, blogiteksteistä ja jopa sosiaalisen median profiilista.

Keskiarvo CTR on myös 2 %.

Näiden lisäksi pystymme laskemaan esimerkiksi Instagramin tilastojen avulla kuinka monen henkilön tulee nähdä myyntijulkaisu, jotta saamme tarvittavan määrän automatisoitua tuloa.

Tässä postauksessa käytän kahta esimerkkiä, Instagramia sekä sähköpostilistaa.

Instagram

Instagramin ammattilaisen hallintapaneelista pääset näkemään oman tilin kävijätiedot. Klikkaamalla Tavoitetut tilit kohtaa, pääset näkemään kuinka moni on vieraillut profiilissasi ja kuinka moni on klikannut linkkiä, joka profiilissasi on.

Alla olevassa kuvassa näet, että olen 30 päivän aikana tavoittanut 21200 IG tiliä.

Ja alla olevassa kuvassa näet, että 30 päivän aikana profiilissani on vierailtu 1616 kertaa ja ulkoista linkkiä on klikattu 80 kertaa. Pakko muuten myöntää, että en tiedä miksi yllä olevassa kuvassa tilastot on loka-marraskuulta ja alla olevassa kuvassa syys-lokakuulta, sillä otin kuvakaappaukset samana päivänä enkä vaihtanut päivämääriä…

Yritin ottaa kävijätiedot syys-lokakuun päivämäärillä mutta sitten profiilin toiminta heitti jälleen kuukauden taaksepäin. Ärsyttävää…

Näiden lukujen ansiosta pystymme laskemaan CTR:n sekä kuinka monta tiliä meidän tulee tavoittaa, jotta saamme sen määrän kauppaa kuin haluamme.

Esimerkki

Oletetaan, että tavoitteena on tienata 2000 euroa kuukaudessa verkkokurssilla ja verkkokurssin myyntihinta on 97 euroa. Tällöin tiedämme, että tarvitsemme n. 21 asiakasta kuukaudessa (2000e / 97e = 20,6).

Koska tiedämme, että keskiarvo konversio on 2 %, pystymme laskemaan kuin monta ihmistä myyntisivulla kävijöistä ostaa.

21 / 0,02 = 1050

Eli, tarvitsemme vähintään 1050 ihmistä myyntisivulle kuukaudessa, jotta heistä 2 % ostaa 97 euroa maksavan kurssin.

Seuraavaksi laskemme Instagramin CTR:n johon tarvitsemme profiilissa vierailijoiden määrän sekä ulkoisen linkin napsautukset.

(80 / 1616) x 100 = 4,95 %

Tiedämme, että tarvitsemme 1050 kävijää myyntisivulle ja koska CTR on 4,95 %, profiilissa vierailuja tarvitsemme

1050 / 0,0495 = 21212

Ja koska pystymme laskemaan kattavuuden suhteen profiilissa virailuihin, pystymme sen avulla laskemaan, kuinka monta tiliä meidän tulee tavoittaa joka kuukausi:

(1616 / 21200 tavoitetut tilit) x 100 = 7,62 %

21212 vierailut profiilissa / 0,0762 = 278 372 tavoitettua tiliä

Jotta voimme tehdä Instagramin kautta 2000 euroa kuukaudessa passiivista tuloa verkkokurssilla, jonka hinta on 97 euroa, meidän tulee

  • tavoittaa joka kuukausi 278 372 tiliä
  • joista 7,62 % vierailee profiiissa (21212)
  • joista 4,95 % klikkaa ulkoista linkkiä (1050)
  • joista 2 % ostaa kurssin (21)

Tiedän, masentavaltahan tämä näyttää.

Mutta koska me tiedämme nämä tunnusluvut, me pystymme myös vaikuttamaan siihen, että parannamme näitä prosentteja.

Nämä luvut eivät ole sattumaa. Ne ovat raakaa dataa, jotka kertovat meille mihin meidän kannattaa keskittyä.

Pystymme teoriassa vaikuttamaan jokaiseen näistä tunnusluvuista eri tavoilla:

  • tuottamalla sisältöä, joka tavoittaa riittävän monta ihmistä
  • ohjaamalla heitä säännöllisesti vierailemaan profiilissa
  • kirjoittamalla selkeän ja mielenkiintoisen profiilitekstin, joka kannustaa klikkaamaan
  • kirjoittamalla myyntisivun, joka konvertoi yli 5 %

Näihin kaikkiin asioihin sinä itse pystyt vaikuttamaan.

Mutta jos näitä tilastoja ei tiedä, jos näitä tunnuslukuja ei koskaan laske, mihin todennäköisesti keskittyisit jos kauppa ei käy?

Sähköpostimarkkinointi

Otetaan toinen esimerkki sähköpostimarkkinoinnista. Olipa käyttämäsi ohjelma mikä tahansa (Mailchimp, Active Campaign, Convertkit), saat sieltä selkeät tilastot avausprosenteista sekä CTR:sta.

Käytetään samaa esimerkkiä, eli tavoitteena on saada 2000 euroa kuukaudessa verkkokurssilla, jonka hinta on 97 euroa. Olet luonut myyntitunnelin, jossa myyt kyseistä verkkokurssia.

Koska keskiarvo konversio on 2 %, tiedämme, että tarvitset 21 asiakasta joka kuukausi.

Seuraavaksi käytän esimerkkinä yhtä omaa automaatiota ja sen todellisia prosentteja.

  • sähköpostiviestien keskiarvo avausprosentti 34,8 %
  • viestien keskiarvo CTR 12,05 %

Mikä tarkoittaa, että jos 100 ihmistä on myyntitunnelissa, heistä n. 35 avaa viestit ja heistä 12 siirtyy myyntisivulle. Ja jos konversio on 2 %, kukaan heistä ei vielä osta.

Mutta pystymme laskemaan käänteisesti kuinka monta ihmistä tarvitsemme myyntitunneliin, jotta tavoite täyttyy.

  • 21 / 0,02 = 1050
  • 1050 / 0,1205 = 8465
  • 8065 / 0,348 =24324

Tarvitsemme siis joka kuukausi 24 324 ihmistä myyntitunneliin, joista 8465 avaa viestit, joista 1050 siirtyy myyntisivulla ja joista 21 henkilöä ostaa verkkokurssin.

Ja tiedän, tämäkin näyttää masentavalta.

Jos menestyminen digiyrittäjänä olisi helppoa, kaikki olisi jo miljonäärejä.

Mitä kannattaa tehdä?

Aivan ensimmäiseksi on tärkeää tietää ja laskea nämä tunnusluvut. Olipa luvut millaisia tahansa, syytä huoleen ei ole. Lähes 10 vuoden kokemuksella tiedän mitä kannattaa tehdä, jotta näitä lukuja saadaan parannettua.

Tässäkin tapauksessa, me pystymme itse vaikuttamaan siihen kuinka monta henkilöä saamme myyntitunneliin, kuinka moni avaa viestit, kuinka moni klikkaa ja kuinka moni ostaa. Me hallitsemme kaikkea tätä. Me voimme vaikuttaa kaikkiin näihin kohtiin.

Tämän takia olen jo vuosia puhunut näistä tunnusluvuista ja kehoittanut kaikkia asiakkaitani ja opiskelijoitani tilastoimaan kaikki tulokset säännöllisesti.

Tuntemalla tulokset ja tilastot pystyt ennakoimaan tulevia lanseerauksia sekä kuinka paljon saat kauppaa.

  • On täysin turhaa kasvattaa sähköpostilistaa, jos et saa ihmisiä avaamaan viestejäsi.
  • On turhaa maksaa mainoksista jos myyntisivu ei konvertoi.
  • Ja on turhaa hakata päätä seinään jokaisen lanseerauksen jälkeen, jos tuntuu siltä, että kauppa ei käy.

Seuraava askel

Yksi keino saada enemmän kauppaa on toki nostaa hintoja. 97 euron kurssin hinnan voi nostaa 197 euroon tai vaikka 297 euroon. Silloin tulokset paranevat ja tarvitset vähemmän näkyvyyttä.

Mutta itse yhdistäisin tämän siihen, että lähtisin yksi osa kerrallaan parantamaan prosentteja. Omalla kohdalla olen päässyt yli 30 % konversioon, 65 % avausprosentteihin sekä 40 % CTR:iin. Kun nämä yhdistetään oikeaan hinnoitteluun, teet enemmän kauppaa vähemmällä työllä.

Jos et halua enää juosta kiiltävien esineiden perässä – toisin sanoen uusien super-hyper-keinojen, joita gurut suoltavat – vaan haluat ymmärtää bisnestä syvällisemmin, laita viestiä. Autan sinua erittäin mielelläni.

Psst…. Pinnaa postaus Pinterestiin niin löydät sen myöhemmin

Paljonko seuraajia oikeasti tarvitaan (2)
Julkaistu kategoriassa: