5 keinoa kasvattaa myyntisivun konversiota

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Tässä postauksessa käyn läpi 5 keinoa kasvattaa myyntisivun konversiota.

Konversio on tunnusluku, joka kertoo kuinka moni myyntisivulla kävijä todellisuudessa ostaa. Tilastojen mukaan konversion keskiarvo on 2 %. Tämä on siis ensimmäinen tavoite. Tämän jälkeen myyntisivua optimoimalla eli parantamalla, konversiota voidaan nostaa merkittävästi.

Konversio-optimointi on tärkeä osa digiyritystoimintaa sillä sen avulla on mahdollista saada enemmän myyntiä ilman työtuntien lisäämistä.

Konversio lasketaan näin:

(ostajat / myyntisivulla kävijät) x 100

5 keinoa kasvattaa myyntisivun konversiota

Konversio-optimointia voidaan tehdä hyvin monella eri tavalla ja optimoinnissa voidaan keskittyä erikseen mm.

  • tuotteen ostamiseen,
  • 'lisää ostoskoriin' painikkeen painamiseen,
  • palvelun tilaamiseen,
  • lomakkeen täyttämiseen
  • tai linkin napsauttamiseen.

Tässä postauksessa en käy aivan näin yksityiskohtaisesti jokaista kohtaa vaan annan yleisiä vinkkejä, joiden avulla voit parantaa ostajien määrää.

Saattaisit pitää myös tästä: Miten kirjoittaa myyntisivu joka tuo varmasti kauppaa?

1. Sivun yleisilme

Lähdetään liikkeelle sivun yleisilmeestä eli visuaalisuudesta. Toisin kuin luullaan, myyntisivulla ei kannata käyttää ylimääräisiä elementtejä, jotka häiritsevät lukukokemusta.

Tarjoa lukijalle paljon valkoista tilaa, lyhyitä kappaleita ja väliotsikoita. Mitä miellyttävämpi sivu on silmälle, sitä todennäköisemmin se myös luetaan alusta loppuun.

Myyntisivulla ei tarvitse olla menu-navigaatiota, varsinkaan sellaista, jossa on kaikki kotisivun linkit. Jos myyntisivu on pitkä, voit tehdä sille oman navigaation, jossa ohjaat lukijoita eri kohtiin sivua. Tässä voit käyttää apuna ankkurilinkkejä. Ankkurilinkin lisäksi muista lisätä sivulle painike tai linkki, jolla lukija pääsee sivua ylös.

Myyntisivun tehtävänä on vain saada lukija ostamaan tai poistumaan sivulta. Myyntisivulta ei siis ohjata ihmisiä blogiin, sähköpostilistalle eikä yhteydenottolomakkeelle, ellei ostoprosessi nimenomaan vaadi yhteydenottoa.

Vältä myyntisivulla räikeitä värejä ja liiallisia klikkailuja. Mitä useammin henkilö joutuu klikkaamaan saadaakseen haluamansa tiedon, sitä suuremmalla syyllä ostos jää tekemättä. Tämä pätee myös ostoprosessiin, eli myyntisivulta ohjaa henkilö suoraan kassalle, älä kierrätä häntä verkkokaupan tai ostoskorin kautta.

Muista kuitenkin esittää hinta jo myyntisivulla.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 2. Kehitä toimintakehoitetta (CTA)

Ensimmäisellä myyntisivulla toimintakehoitteena voi olla ”aloita klikkaamalla tästä”. Mutta konversio-optimoinnin aikana toimintakehoitteita kannattaa testata.

Yksi asia jota suosittelen välttämään toimintakehoitteissa on tyylin vaihtaminen ”sinusta minuun”. Tarkoitan tällä sitä, että jos myyntisivu on kirjoitettu ”minulta sinulle” eli yrittäjältä asiakkaalle, toimintakehoitteen tulee seurata tätä samaa linjaa.

Jos yhtäkkiä toimintakehoitteessa lukee ”Haluan aloittaa!” lukija hämmentyy ja jää pohtimaan puhuuko yrittäjä nyt itsestään.

Jos toimintakehoitteena on painike, sen tulisi olla samanvärinen kuin kaikkien muidenkin painikkeiden väri. Tutkimusten mukaan, kun henkilö tottuu sinun kotisivuilla tietyn värisiin painikkeisiin, on paljon luonnollisempaa klikata samanväristä painiketta myös myyntisivulla.

Kuitenkin värin tulee olla riittävän selkeästi erottuva. Itse hyödynnän aika paljon varjoja ja lisään varjon jokaisen painikkeen alle saadakseni sen erottumaan selkeämmin.

3. Palautteet ja testimoniaalit

Potentiaalisten asiakkaiden on tärkeää nähdä että muutkin ovat ostaneet kurssisi tai palvelusi. Siksi palautteiden ja testimoniaalien lisääminen myyntisivulle strategisiin paikkoihin kannattaa.

Palautteita on valitettavan helppo tehdä itse, joten suosittelen vähintään ottamaan kuvakaappauksen asiakkaan kommentista, sähköpostista tai muusta viestistä. Ja vielä niin, että asiakkaan nimi ja/tai kuva näkyy tai ainakin on osittain peitetty.

Videotestimoniaalit ovat kaikista parhaita ja niitä voi ripotella myyntisivulle sinne tänne. Tässä yksi esimerkki palautesivusta, jonne itse kerään kaikki palautteet ja nappaan sieltä muutamia myyntisivulle.

4. SEO optimoi myyntisivu ja lisää se Google Search Consoleen

Myyntisivun SEO optimointi toimii samalla periaattella kuin blogitekstinkin.

Kun myyntisivu on julkaistu, mene Google Search Consoleen ja lisää myyntisivun url kohtaan ”Tarkista mikä tahansa resurssin … URL-osoitteista” ja klikkaa enter.

5 keinoa kasvattaa myyntisivun konversiotaSaat hetken kuluttua ilmoituksen ”URL-osoitetta ei löydy Googlesta”. Klikkaa sen jälkeen laatikon oikeassa alakulmassa olevaa ”Pyydä indeksointia” linkkiä.  Tämän avulla myyntisivusi tulee näkyviin Googleen jopa 24 tunnissa.

5 keinoa kasvattaa myyntisivun konversiota

5. Lisää sivulle chat-mahdollisuus

Tämä voi kuulostaa hieman kaukaa haetulta mutta chat voi aidosti parantaa konversioita. Kun olet läsnä potentiaalisille asiakkaillesi – varsinkin jos sivustolla ei tyypillisesti ole chat-mahdollisuutta – heistä on kivaa kysyä sinulta tarkentavia kysymyksiä ja saada jutella kanssasi.

Chatin kautta voit myös vastavuoroisesti kysyä heiltä tarkentavia kysymyksiä, jolloin vaikutat aidosti välittävältä yrittäjältä ja asiakkaalta. Tämä myös parantaa konversiota.

Mitä avoimemmin pystyt vastaamaan asiakkaittesi kysymyksiin, sitä enemmän rakennat luottamusta ja uskottavuutta ja sitä helpompaa sinulta on ostaa.

Nyt tiedät 5 keinoa kasvattaa myyntisivun konversiota. Minkä vinkin näistä otat seuraavaksi työn alle?

Psst…. Pinnaa postaus Pinterestiin

5 keinoa kasvattaa myyntisivun konversiota

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: