Kuinka ajastaa koko vuoden blogitekstit 3 kuukaudessa?

Kuinka ajastaa koko vuoden blogitekstit 3 kuukaudessa? Olen vuosia opettanut sekä täällä blogin puolella että valmennuksessani, että blogitekstejä kannattaa kirjoittaa ja ajastaa, jotta sinulle vapautuu aikaa muihin tehtäviin.

Aloin itse toteuttamaan tätä tapaa jo vuonna 2019. Ah, sitä vapauden tunnetta kun tiesi, ettei tarvitse pariin kuukauteen kirjoittaa mitään 😂 Hassua, tiedän, koska rakastan kirjoittamista.

Mutta totuus on, että kirjoittaminen vie jonkin verran aikaa. Sisällöntuotanto omaan blogiin on kuitenkin sama kuin laittaisit rahaa pankkiin. Mitä enemmän julkaiset blogitekstejä, sitä vahvemman aseman rakennat itsellesi omalla alallasi.

Tässä blogitekstissä annan sinulle käytännönläheisiä vinkkejä, kuinka luot itsellesi rutiinin, joka mahdollistaa koko vuoden blogitekstien kirjoittamisen 3 kuukaudessa.

Kuinka ajastaa koko vuoden blogitekstit 3 kuukaudessa?

Aloitetaan ensimmäisenä aikataulusta ja ajanhallinnasta. Sillä jos et kalenteroi kirjoittamiselle aikaa, aikaa kirjoittamiselle ei koskaan ole.

1. Hallitse kalenteriasi

Vinkki: Katso tämä maksuton ajanhallinnan webinaarin tallenne

Ota siis kalenterisi esille ja ensimmäinen viikko, jolloin on mahdollisimman paljon tyhjää. Se voi olla ensi viikko tai sitten se voi olla kahden viikon päästä alkava viikko. Sillä ei ole merkitystä, sillä on myös opittava se, että tähän hetkeen, kun kalenteri ja lautanen ovat aivan täynnä, et voi enää lisätä mitään uutta.

Valitse siis ajankohta, jolloin kalenteri on tyhjä ja peitä sieltä yksi kokonainen päivä sisällöntuotannolle.

Toista sama jokaiselle viikolle koko loppuvuodelle.

Kyllä, sinulla tulee olla joka viikko yksi kokonainen päivä aikaa tuottaa sisältöä. Tässä harjoitellaan myös kurinalaisuutta ja omien rajojen pitämistä. Kun kalenterissa on sisällöntuotannon päivä, silloin et tee mitään muuta kuin sisällöntuotantoon liittyviä tehtäviä. Et ota sille päivälle sparrausasiakkaita tai asiakaspuheluita, et palavereja et mitään. Keskityt vain sisällöntuotannon tehtäviin.

Valitse päivä, jolloin olet todennäköisesti kaikista virkeimmilläsi tai joka todennäköisesti on kaikista kiireettömin. Itselle se on muodostunut lauantaiksi, koska kun lapset olivat pieniä, lauantai oli ainoa päivä jolloin pystyin kirjoittamaan blogia rauhassa. Hyväksyn siis sen, että tammi-maaliskuun lauantait käytän aina blogitekstien kirjoittamiseen.

2. Ensimmäisen viikon tehtävät

Kahden ensimmäisen viikon aikana et vielä kirjoita sisältöä. Jep, en anna sinulle lupaa kirjoittaa 😂 sillä jos lähdet kylmiltään kirjoittamaan, todennäköisesti tuskastut ensimmäisen 15 minuutin kuluttua. Ja syy on tämä:

Et tiedä mistä kirjoitat.

Joten kahden ensimmäisen viikon aikana luomme tiettyjä rutiineja, jotka helpottavat kirjoittamista jatkossa.

Ensimmäisenä sisällöntuotannon päivänä istut alas ja listaat itsellesi kysymyksiä, joita sinulta on kysytty ja kysytään säännöllisesti. Käy läpi

  • sähköpostit viimeisen 3 – 12 kk ajalta
  • somekanavat
  • yksityisviestit
  • FB ryhmät

Älä tässä vaiheessa suodata mitään listalta pois. Dumppaa vain kaikki listaan. Tähän voi käyttää aikaa 2 – 4 tuntia. Sen jälkeen sinulla on vähintään 30 kysymystä, joilla lähdet liikkeelle.

Seuraavaksi lisäät kotisivuillesi blogin, jos se ei vielä siellä ole. Jos sinulla on WordPress-alustalle tehdyt kotisivut, blogin lisääminen vie noin 2 minuuttia. Et tarvitse blogille erillistä nimeä, eikä sinun tarvitse perustaa uutta blogia uudella domainilla.

Yrittäjät ja yritykset hyötyvät aina parhaiten siitä, että blogi on samassa osoitteessa kuin kotisivutkin. Ohjeet blogin ”luomiseen”, löydät täältä.

Blogia ei tarvitse lisätä ylänavigaatioon tai valikkoon vielä tässä vaiheessa. Suosittelen aina, että blogissa on julkaistu vähintään 5 blogitekstiä, ennen kuin siitä kerrotaan muille. Näin ollen voit hyvillä mielin kirjoittaa ja julkaista 5 blogitekstiä ja vasta sitten lisätä blogin linkin ylänavigaatioon.

Saattaisit pitää myös tästä: Mitä ensimmäiseen blogitekstiin tulisi kirjoittaa?

3. Toisen viikon tehtävät

Kuinka ajastaa koko vuoden blogitekstit

Toisella viikolla emme vieläkään aloita kirjoittamista, vaikka ymmärränkin että sormet saattavat jo tässä kohtaa naputella innoissaan näppäimistöä.

Toisella viikolla tehdään alustava julkaisusuunnitelma. Tämän voi tehdä suoraan markkinoinnin vuosikelloon, jolloin se helpottaa ja tukee kaikkia muitakin markkinointitoimenpiteitä.

Julkaisusuunnitelmalle voi myös tehdä oman excel-pohjaisen kalenterin tai käyttää maksuttomia Airtable-, Asana– tai Notion-ohjelmia.

Valmennukseni opiskelijat saavat materiaalien mukana julkaisukalenterin sekä markkinoinnin vuosikellon, jota he voivat käyttää halutessaan.

Kuinka ajastaa koko vuoden blogitekstit

Kalenteriin saadaan kerättyä kaikki postausideat, jolloin ne löytyvät samalla kertaa ja samasta paikasta, eikä niitä tarvitse metsästää post-it lapuilta 🫣

Nyt sinulla on

  1. etukäteen mietitty blogitekstien aiheita (eli ihmisten esittämiä kysymyksiä),
  2. ne on ripoteltu tasaisesti tuleville viikoille ja kuukausille
  3. ja olet kalenteroinut yhden päivän viikossa sisältöjen kirjoittamiselle.

4. Ensimmäinen sisällöntuotannon päivä

Kun kalenterissa häämöttää ensimmäinen sisällöntuotannon päivä, ymmärrän että se voi jännittää. Ajatukset kuten:

  • ”Entä jos en osaa kirjoittaa?”
  • ”Kuka mun tekstejä muka lukisi?”
  • ”Entä jos joku ajattelee, että mun vastaukset on tosi tyhmiä?”
  • ”Muut kirjoittaa paljon parempaa sisältöä, ei mun kannata”

on hyvin tyypillisiä. Muista kuitenkin, että jokainen (JOKAINEN) yrittäjä ja sisällöntuottaja – minä mukaan lukien – on aloittanut juuri siitä, missä sinä olet tänään. Hyväksi kirjoittajaksi tullaan vain kirjoittamalla ja harjoittelemalla. Älä siis ota liikaa painetta kirjoittamisesta vaan nauti siitä. Anna sanojen tulla.

Tekstejä voidaan aina muokata jälkeenpäin, päivittää, uudistaa – ja jopa piilottaa jos siltä tuntuu.

Ensimmäiset kolme blogitekstiä on aina ne surkeimmat – ihan kaikilla – joten mitä nopeammin pääset niistä yli, sen parempi. Voit jopa tehdä niin, että kirjoitat blogitekstit mutta jätät ne luonnos-tilaan etkä koskaan edes julkaise niitä.

Muista myös se, että ihmiset eivät löydä blogiasi ennen kuin aloitat markkinoimaan sitä. Voit siis huoletta kirjoittaa, ajastaa ja julkaista sillä niitä harvoin tullaan lukemaan – ennen kuin jaat niitä itse somessa. Mutta ylitetään se silta sitten kun se tulee eteen.

Pyri luomaan kirjoittamiselle rutiini, jota toistat joka kirjoituspäivä. Minulla on se on tällainen:

  • keitän kupin kahvia,
  • haen työhuoneesta nojatuolin jalkarahin joka minulla on työpöydän alla ja vien sen nojatuolin eteen,
  • haen läppärin,
  • istahdan nojatuoliin läppäri syliin (läppärin alla on sellainen kirjoitustaso),
  • laitan kuulokkeet korville,
  • avaan Youtubesta Brown Noise taustakohinan ja laitan sen päälle,
  • laitan puhelimeen 45 min hälytyksen BeFocused apin kautta,
  • nostan jalat rahille ja ryhdyn kirjoittamaan.

Siinä minä sitten istun 45 minuuttia kerrallaan ja vain kirjoitan. 45 minuutin välein pidän pienen tauon, venyttelen selkää, käyn juomassa vettä ja sitten istahdan takaisin nojatuoliin läppäri syliin ja jatkan kirjoittamista.

Toistan tätä aina klo 12 – 13 saakka ja sitten laitan läppärin kiinni. Yleensä aamupäivän aikana ehdin kirjoittaa ja ajastaa 2 – 4 blogitekstiä, joiden sanamäärä vaihtelee 800 – 2000 sanaan.

Joskus blogiteksti jää puoleen väliin, joskus en pääse alkua pidemmälle. Tällä hetkellä minulla on 132 blogitekstiä luonnos-tilassa 🤣 Ehkä jatkan niiden kirjoittamista joskus, ehkä en. Vanhin luonnostilassa oleva blogiteksti on aloitettu 31.3.2018 🙈

Että ei ne kaikki blogitekstit minullakaan julkaisuun tule 😂

5. Älä ota alussa painetta blogitekstin pituudesta

Blogitekstin tulisi olla pitkä ja syvällinen, jotta se on helpompi SEO optimoida. Mutta alussa on tärkeämpää se, että saat luotua rutiinin kirjoittamiselle etkä ota liikaa painetta siitä.

Lyhyetkin blogitekstit toimivat, kun sisältö on yleisöä kiinnostavaa. Siksi lähdet liikkeelle niistä yleisimmistä kysymyksistä, koska niiden vastaukset kiinnostavat sinun asiakkaitasi. Ne myös alentavat ostokynnystä etukäteen.

Ihmiset eivät myöskään jaksa prosessoida jatkuvasti pitkiä sisältöjä. Jos jokainen blogiteksti on täyttä asiaa ja 3500 sanaa pitkä, niitä luetaan harvemmin, koska asiaa täytyy prosessoida.

Voit aina palata takaisin vanhoihin blogiteksteihin ja päivittää ja pidentää niitä jos siltä tuntuu.

Kuitenkin tästä pyri pitämään kiinni:

Yhdessä blogitekstissä vastaat vain yhteen kysymykseen. Näin saat useamman blogitekstin kirjoitettua ja sisällöntuotannolle tulee rutiini.

Myöhemmin, voit tehdä ns. yhteenvetopostuksen, johon kokoat kaikki tietyn aiheen ympärillä olevat kysymykset. Kirjoitat yhteenvetopostauksen tiivistetysti miksi kysymys on tärkeä ja ohjaat sitten henkilön lukemaan syvällisemmän vastauksen alkuperäisestä blogitekstistä.

Sitä mukaa kun ajastat ja julkaiset blogitekstejä, suosittelen vielä lisäämään ne Airtable / Notion ohjelmaan. Tämä siksi, koska pystyt määrittelemään mitä tietoja keräät blogiteksteistä. Esimerkiksi itse olen lisännyt tiedot:

  • Postauksen otsikko
  • Onko kyseessä pilaripostaus
  • Onko postauksessa PinterestPin
  • Julkaisupäivä
  • Postauksen url
  • Mihin kategoriaan blogiteksti kuuluu
  • Onko siinä liidimagneettia
  • tai ohjaanko siitä suoraan tuotteeseen

Kun sitten haluan joskus vaihtaa ohjauksen toiseen liittymislahjaan tai tuotteeseen, pystyn filtterin avulla hakemaan juuri ne blogitekstit kerralla, joiden sisältöä haluan vaihtaa.

Kävin nimittäin 2023 ja tämän vuoden alussa (2024) kaikki blogitekstit läpi ja lisäsin ne omaan Airtableen.

Kuinka ajastaa koko vuoden blogitekstit

6. Toista samaa kaavaa tulevilla viikoilla

Tämän jälkeen kyse on enää siitä, että pidät kirjoituspäivistä kiinni. Alussa kirjoittaminen on aina hitaampaa mutta kun siihen tulee rutiini, se nopeutuu ja helpottuu. Pian huomaat, että sinulla on jo useita kymmeniä blogitekstejä ajastettu.

13 viikkoa x 2 – 4 blogitekstiä per viikko = 26 – 52 blogitekstiä. Ja vaikka kirjoittaisit 3 kuukaudessa vain 26 blogitekstiä, sinulla on silti 3 kuukauden puskuri blogitekstejä olemassa.

Itse olen vähän aikataulusta myöhässä, sillä eletään 23.2.2024 ja olen ajastanut 11 blogitekstiä. Kiirettä siis hieman pitää jos aion ajastaa loppuvuoden blogitekstit maaliskuun loppuun mennessä.

Tämä on minun rutiinini ja olen toistanut tätä jo useamman vuoden. Ihan joka vuosi en ole pystynyt tätä noudattamaan – sallittakoon sekin – mutta huomaan joka kerta, miten paljon rennompaa kaikki on, kun saan tätä puskuria itselleni rakennettua.

Ja jos sinua kiinnostaa oppia lisää sisällöntuotannosta ja yritysbloggaamisesta sekä miten yritysblogi tukee sinun markkinointiasi ja asiakashankintaasi, ilmoittaudu mukaan maksuttomaan 7 päivän yritysblogikurssiin tästä. Kurssi toteutetaan sähköpostikurssina eli saat kerran päivässä uuden viestin, jossa on lyhyt teoria sekä tehtävät. Kurssi kestää 1 + 7 päivää ja tehtäväthän jäävät sinulle itsellesi, joten voit palata niihin yhä uudelleen ja uudelleen.

Julkaistu kategoriassa: