Nollasta 10000 lukijaan kuukaudessa [askel askeleelta ohjeet]

Nollasta 10000 lukijaan kuukaudessa [askel askeleelta ohjeet]. Lukijoiden saaminen kiinnostaa aina. Yksi suosituimmista postauksista blogissani onkin 123 ideaa, miten saada lukijoita blogiin. Tässä postauksessa haluan kuitenkin antaa sinulle askel askeleelta ohjeet, miten voit saada 10000 lukijaa omaan blogiisi jopa kuukaudessa.

Lähtöolettamat ovat seuraavat:

  • Sinulla on jo blogi olemassa.
  • Olet kirjoittanut vähintään 30 blogitekstiä.
  • Olet asentanut Google Analyticsin.
  • Olet SEO-optimoinut vähintään puolet blogiteksteistä.

Jos yllä olevat väittämät pitävät kohdallasi paikkaansa, pystyt hyödyntämään tämän postauksen tietoja lukijamäärän kasvattamisessa. Jos olet vasta aloittamassa bloggaamista tai jokin muu yllä olevista tiedoista ei päde, saat tästä postauksesta hyvää lisätietoa, mutta tuloksia en pysty sinulle lupaamaan.

Postauksen sisältö:

  1. Tutustu tilastoihin
  2. Katse otsikoihin
  3. Aloituskoukulla sitoutat lukijat
  4. Pidä lukija pitkään blogissa
  5. Markkinointistrategia
  6. Yhdestä postauksesta neljän viikon somesisällöt
  7. 30 päivän jakosuunnitelma ja aikataulu

Nollasta 10000 lukijaan kuukaudessa [askel askeleelta ohjeet]

Voisi kuvitella, että lukijoiden saaminen blogiin on kiinni vain siitä, miten postausta markkinoi. Fakta on kuitenkin se, että monta asiaa pitää mennä oikein ennen markkinointia, jotta saat lukijat tavoitettua. Siksi tässä postauksessa lähdetään liikkeelle paria askelta ennen varsinaista markkinointia.

1 | Tutustu tilastoihin

Niin tylsältä kuin se kuulostaakin, tilastot auttavat sinua näkemään, mitä postauksia luetaan tällä hetkellä eniten. Tarvitset tätä tietoa myöhemmin, kun lähdemme markkinoimaan blogiasi. Ikivihreät kestosuosikit vetävät lukijoita puoleensa kuin hunaja kärpäsiä, mutta jos blogissa on vain pari kestosuosikkia, se ei riitä nostamaan lukijamäärää 10 000 henkeen.

Tehtävä

Vieraile siis Google Analyticsissa ja tee seuraavat asiat:

  • Etsi 10 luetuinta postausta viimeisen 6 kuukauden ajalta.
  • Varmista, että postauksessa vietetään aikaa yli minuutti.
  • Huomaa, että jos luetuimmissa postauksissa vietetään aikaa alle minuutti ja postaus on pitkä, silloin en suosittele toistamaan tämän postauksen ohjeita.

On nimittäin turmiollista SEOn kannalta, jos ohjaat paljon ihmisiä blogitekstiin, joka ei oikeastaan kiinnosta. Google tulkitsee tämän siten, että käytät jotain ”black hat” -tekniikkaa saadaksesi lukijoita blogiin. Silloin Google alkaa pudottaa blogitekstejäsi hakutuloksissa alemmas. Ja sitä me emme kumpikaan halua.

2 | Katse otsikoihin

Listaa seuraavaksi blogisi viiden ensimmäisen postauksen otsikot paperille. Kyllä, juuri ne kaikista ensimmäiset, jotka olet aikoinaan kirjoittanut. Lähetä otsikot työkaverille, sukulaiselle tai ystävälle ja kysy, mitä hän olettaa, että postauksissa kerrotaan pelkästään otsikoiden perusteella.

Kun saat vastaukset, lue postaukset läpi ja tarkista, vastaako mielikuva otsikosta postauksen sisältöä. Tiedän, että tehtävä on karu, mutta sen tarkoitus on ainoastaan näyttää sinulle, miten suuri merkitys otsikoilla on.

Hyvä uutinen on se, että otsikoita voidaan jälkikäteen muuttaa. Kestolinkkiä ei niinkään. Eli vaikka muutat otsikon, älä koske kestolinkkiin eli postauksen urliin.

Otsikon valinnassa on muutamia periaatteita, joita kannattaa noudattaa.

  • Otsikon ei kannata paljastaa liikaa asioita.
  • Otsikon olisi hyvä olla 6 sanaa mutta alle 70 merkkiä pitkä.
  • Otsikon tulisi herättää uteliaisuus ja mielenkiinto klikata ja lukea lisää.
  • Otsikon tulisi sisältää numero.
  • Otsikossa kannattaa ottaa huomioon myös hakukoneoptimointi, jolloin otsikon alusta tulisi löytyä long tail keyword.

Tiedän, paljon asiaa pitää saada mahtumaan kuuteen sanaan. Mutta mitä enemmän harjoittelet otsikoiden kirjoittamista, sitä paremmaksi otsikoijaksi tulet.

Tehtävä

10 luetuimmassa postauksessa hyvät otsikot ovat jo oletuksena, koska niitä luetaan eniten. Valitse blogistasi 10 muuta blogitekstiä ja muokkaa niiden otsikot mielenkiintoisimmiksi.

3 | Aloituskoukulla sitoutat lukijat

Otsikon jälkeen postauksen aloituksella on suuri rooli. Jos et kykene sitouttamaan lukijaa lukemaan postausta eteenpäin, koko kirjoitustyö on mennyt hukkaan. Lukija saattaa tulla kerran postaukseen, mutta jos aloituskoukku ei ole mielenkiintoinen, hän ei välttämättä palaa takaisin.

Tässäkin kohtaa on hyvä muistaa, että aloituskoukkua voi muokata jälkikäteen. Aloituskoukkuun on olemassa kaava, jota itse käytän. Tässä postauksessa en sitä käyttänyt, koska kyseessä on opettava blogiteksti. Jos olisin kirjoittanut tämän postauksen esimerkiksi opiskelijastani, olisin käyttänyt aloituskoukkua.

Tavallisissa blogiteksteissä aloituskoukku voi olla esimerkiksi johdatus syihin, miksi postaus on kirjoitettu tai kysymys, joka saa lukijan etsimään vastausta.

Tehtävä

Kopioi kaikista 20 blogitekstistä ensimmäiset 65–100 sanaa ja lähetä ne jälleen ystävälle, sukulaiselle tai työkaverille. Kysy, lukisiko hän postausta eteenpäin pelkästään näiden aloitusten perusteella.

Älä ota palautetta henkilökohtaisesti, vaan anna sen olla keino auttaa ja kehittää sinua paremmaksi kirjoittajaksi.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

4 | Pidä lukija blogissa pitkään

Tiedätkö, miksi lukija kannattaa pitää blogissa pitkään? Jos lukija tulee somesta lukemaan yhden postauksen, lukee sen läpi alle minuutissa ja poistuu blogista, tämä (monen muun asian rinnalla) kertoo Googlelle, että postauksessa ei oikeastaan ole mitään mielenkiintoista.

Tämän seurauksena Google alkaa pudottaa blogitekstiä hakutuloksissa alemmas. Pystymme pitämään lukijan yksittäisessä blogitekstissä pitkään sillä, että tarjoamme hänelle syvällistä tietoa ja opetamme häntä suoraan blogitekstissä (vähän kuten minä tässä).

Mutta sen lisäksi lukijaa on tärkeää ohjata eteenpäin lukemaan lisää. Tämä tehdään sisäisellä linkityksellä.

Saattaisit pitää myös tästä: 3 sääntöä, joiden avulla saan enemmän lukijoita blogiin

Huomasitko mitä tein? Tarjosin sinulle uuden blogitekstin luettavaksi, eli ohjasin sinut lukemaan lisää, eli käytin sisäistä linkitystä.

Kun tarjoat jokaisessa blogitekstissä lisää luettavaa, saat pidettyä lukijan blogissa pidempään. Muista aina avata uudet postaukset uuteen välilehteen, jotta lukijalle jää edellinen postaus edelleen auki.

Muista myös, että suosittelemasi postauksen olisi hyvä liittyä olennaisesti aiheeseen, josta kirjoitat. Jos olisin hetki sitten linkittänyt tähän postaukseen, olisit varmasti jättänyt linkin klikkaamatta.

Kolmas huomio on se, että kokemukseni mukaan kaksi sisäistä linkkiä per postaus riittää. Jos linkkejä on sitä enemmän, lukijalle tulee valinnanvaikeus, eikä hän tiedä, minkä postauksen menisi lukemaan. Hänelle saattaa jopa tulla informaatioähky, jota me haluamme tänä päivänä viimeiseen asti välttää.

Tehtävä

Lisää jokaiseen 20 blogitekstiin 1–2 sisäistä linkkiä saman aihepiirin postauksiin. Näiden sisäisten linkkien ei ole pakko olla valitsemiisi 20 postaukseen, mutta osa voi olla.

5 | Markkinointistrategia

No nyt päästään sitten itse asiaan. Tähän mennessä olet löytänyt 10 luetuinta postausta sekä 10 muuta postausta ja varmistanut, että niiden otsikot sekä aloituskoukut ovat houkuttelevat.

Olet lisännyt postauksiin sisäisiä linkkejä ja varmistanut sillä, että lukija viihtyy blogissasi pidempään. Seuraavaksi on vuorossa markkinointistrategia, jonka avulla saat 10 000 lukijaa blogiisi kuukaudessa.

Olettaen tietysti, että teet kaiken, mitä opetan tässä ja seuraavassa kohdassa.

5.1 Valitse saman kategorian postaukset, jos mahdollista

Kokemukseni mukaan parhaat tulokset saat, kun otat saman kategorian luetuimmat postaukset ja jaat niitä somessa. Esimerkiksi minulla on yhtenä kategoriana verkkokurssien tekeminen.

Siitä kategoriasta luetuimmat postaukset viimeiseltä kuudelta kuukaudelta ovat:

Jos siis lähtisin hankkimaan lukijoita tämän aiheen ympäriltä, jakaisin vähintään näitä sosiaalisessa mediassa strategiani mukaan. Mutta voisin ottaa tähän kaikki loputkin aihetta käsittelevät postaukset, sillä niitä on yhteensä 15. Jos luetuimmat postaukset eivät sujahda yksittäisen aiheen alle, pyri ryhmittelemään ne loogisesti. Kun jaat samaan aiheeseen liittyviä postauksia, kiinnität enemmän lukijoiden huomiota.

5.2 Tee somejakolukkari

Somejakolukkari on siitä mielenkiintoinen työkalu, että voit tehdä yhden viikon jakoaikataulun 30 minuutissa ja sen jälkeen sinulta kuluu noin 30–90 sekuntia per päivä, kun jaat postaukset someen. Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksen opiskelijat saavat tämän lukkarin automaattisesti, mutta se on helppoa tehdä itsekin Exceliin.

Nollasta 10000 lukijaan kuukaudessa

Helpoin ja nopein keino toteuttaa tämä on se, että etsit jokaisesta blogitekstistä 1–2 mielenkiintoista lausetta ja lisäät ne tiiseriksi jakolukkariin. Sen jälkeen lisäät postauksen urlin sekä toimintakehotteen tiiserin alle. Seuraavaksi lisäät päivät maanantaista sunnuntaihin vaakariveille ja niiden alle määrittelet somekanavat sekä FB-ryhmät, joihin haluat jakaa sisältöjä.

Sitten vain kopioit tiiserin ja toimintakehotteen, avaat Facebook-ryhmän, lisäät tiiserin ja toimintakehotteen julkaisuun, haet postauksen urlin ja julkaiset sen. Easy peasy. Rinse 'n' Repeat jokaisena päivänä.

Tämän jakolukkarin tekeminen vie tosiaan 30 minuuttia per viikko. Kun olet toistanut tätä muutaman kuukauden, voit jakaa uudelleen vanhempia postauksia ja saada lisää lukijoita blogiin.

5.3 Tee postauksesta Reels-video

Niin ärsyttävää kuin se onkin, Instagram on alkanut suosia lyhyitä 15–90 sekunnin Reels-videoita. Onneksi blogitekstistä on helppo tehdä reels. Katso vaikka tämä tutorial.

6 | Yhdestä postauksesta neljän viikon somejulkaisut

Miksi tehdä paljon töitä, kun vähemmälläkin pääsee? Tiesithän siis, että yhdestä blogitekstistä voit saada jopa neljän viikon somesisällöt kerralla? Alussa toki menee hieman aikaa, että saat tästä tehtyä rutiinin, mutta kun sen jälkeen toistat tätä samaa kaavaa muutaman kerran, homma nopeutuu olennaisesti.

6.1 Irrota yksittäisiä (mielenkiintoisia) lauseita Instaan ja Faceen

Kuvatekstiin eli captioniin voit kopioida pidemmälti tekstiä lauseen ympärille.

Mitä mielenkiintoisempi lause on, sitä varmemmin sen kohdalle pysähdytään. Moni bloggaaja ja yrittäjä kuvittelee, että Instassa ja Facessa pitää olla vain kuvakuvia. Mutta tekstipohjaiset kuvat toimivat siellä ihan yhtä hyvin kuin kuvatkin. Siinä missä kaikki sinun kollegasi (tai kilpailijasi) julkaisevat pelkkiä kuvia, tekstipohjaiset kuvat ovat virkistys. Niitä myös kommentoidaan yllättävän paljon.

6.2 Jaa uteliaisuutta herättävät ajatukset Pinterestiin

Kun teet valmiin pohjan ja mallin ilmaisella Canvalla, myöhemmin riittää, että vain vaihdat tekstin ja ajastat kuvan Pinterestiin. Pinterest on hakukone, josta ihmiset etsivät muun muassa inspiraatiota. Mitä mielenkiintoisemmin osaat (tai uskallat) kuvailla postaustasi ja herättää ajatuksia, sitä varmemmin pinnisi tallennetaan ja sen kautta klikataan lukemaan lisää.

6.3  Lisää lukijoille tarkoitetut vinkit tai omat oivallukset aiheesta stooreihin

Listaa postauksesta kolme vinkkiä tai oivallusta ja tiivistä ne 30 sekuntiin. Näistä voi myös tehdä ensin reelsejä (kuten yllä olevassa tutoriaalissa) ja sen jälkeen nostaa stooreihin. Itse menen tässä hieman aidan matalimman kohdan ali, enkä oikeastaan koskaan tee ylimääräisiä sisältöjä stooreihin. Nostan vain fiidistä ja reelseistä sinne sisältöjä. Joskus myös julkaisen päivistäni yksittäisiä asioita, mutta 90 % stooreistani on sisältöä suoraan fiidistä tai reelseistä.

6.4 Esitä lukijoille kysymyksiä postauksesta

Esitä lukijoille kysymyksiä postauksesta tai pyydä heidän mielipidettään, sillä kukapa ei haluaisi kertoa omaa mielipidettään aiheesta kuin aiheesta… Nämä kysymykset voi julkaista oikeastaan missä vain. LinkedInissä, stooreissa, reelseissä, feed-kuvissa. Kun kysyt säännöllisesti lukijoiltasi kysymyksiä, he alkavat ennen pitkää myös vastaamaan. Ja jos haluat herättää paljon keskustelua, nosta pintaan jonkinlaisia tunteita.

7 | 30 päivän jakosuunnitelma ja aikataulu

Oman jakosuunnitelmani aloitan aina edellisenä sunnuntaina. Päätän, mitä postauksia jaan missäkin kanavassa ja kalenteroin itselleni aikaa sisältöjen tekemiseen. Koska postaukset ovat omiani ja muistan hyvin, mitä olen niihin kirjoittanut, varsinaisten sisältöjen tekeminen ei vie kauaa.

Hyödynnän mahdollisimman paljon jo valmista sisältöä, koska miksi keksiä pyörää uudelleen?

7.1 Ensimmäinen viikko

Ensimmäisellä viikolla keskityn jakamaan postauksia Facebookissa jakolukkarin mukaisesti. Tämä on helppoa ja nopeaa, ja suunnitelman olen tehnyt jo edellisenä sunnuntaina. Tälle ensimmäiselle viikolle myös kalenteroin muiden sisältöjen tekemisen.

Minulla on Canvassa valmiita malleja eri somesisällöille. Näiden päivittäminen ei oikeastaan vie varttia pidempään. Koska pohja on jo valmis, vaihdan vain tekstit ja sitten lataan sisällöt koneelle. Jos aikaa on, ajastan sisältöjä hyvin paljon, mutta tyypillisesti ajastus jää seuraavalle päivälle tai jopa viikolle.

7.2 Toinen viikko

Toisella viikolla lähden hyödyntämään somejakolukkaria. Koska lukkari on tehty viikko takaperin, minulta ei kulu sen enempää aikaa kuin vain jakaa postaus someen. Yleensä minulla on kolme eri postausta, joita jaan samalla kertaa (koska julkaistuja postauksia on jo niin paljon), mutta yhdelläkin postauksella voi lähteä liikkeelle. Tässä kannattaa hyödyntää niitä luetuimpia postauksia, koska ne joka tapauksessa kiinnostavat sinun lukijoitasi.

Säännöllisyys on avain! Mitä säännöllisemmin muistutat ihmisiä somessa, että blogisi on olemassa, sitä säännöllisemmin ja enemmän saat lukijoita blogiisi.

Toisella viikolla ajastan myös loput somejulkaisut haluttuihin kanaviin.

7.3 Kolmas viikko

Kolmas viikko on hyvin pitkälti toisen viikon kaltainen. Jaan somejulkaisuja somejakolukkarin mukaan. Aikaa tähän menee noin 30 sekuntia per blogiteksti. Jos jaan yhdessä päivässä kolme blogitekstiä ja viikossa 21, aikaa kuluu noin 10 minuuttia per viikko. Siis 10 minuuttia koko viikon blogipostauksen markkinointiin! Markkinointi ei voisi enää tämän helpompaa olla.

Joskus voi käydä niin, että toisella viikolla en ole ehtinyt ajastaa sisältöjä Pinterestiin. Koska muut ajastukset on tehty, tällä kolmannella viikolla voin ajastaa muutaman julkaisun Pinterestiin.

7.4 Neljäs viikko

Neljännellä viikolla jatkan somejakolukkarin käyttöä ja postausten jakamista. Koska kaikki muut sisällöt on ajastettu, homma on nopeaa eikä rasita muita aikatauluja. Vaikka suurin osa liikenteestä tulee Googlen kautta, ilman sosiaalisen median jakoja jäisi merkittävä osa lukijoista saamatta.

Nollasta 10000 lukijaan kuukaudessa

Rinse 'n' Repeat & nollasta 10000 lukijaan kuukaudessa

On turha yrittää keksiä pyörää uudelleen. Riittää, että otat pari tuntia aikaa ja teet tämän ohjeen mukaan. Huomaat, miten nopeasti saat yhdestä blogitekstistä ajastettua koko kuukauden somejulkaisut ja nautit lisääntyvästä vapaa-ajasta.

Nollasta 10 000 lukijaa blogiin
Julkaistu kategoriassa: