Verkkovalmentaja – Näiden syiden takia kurssin myynti sakkaa

Verkkovalmentaja, aloititko oman kurssin tekemisen sillä unelmalla, että se tuottaisi sinulle joskus kymmenien tuhansien eurojen myynnin.

Mutta kun kurssi oli valmis, sitä ei kukaan ostanutkaan?

En väitä, että olen kaikista tietävin valmentaja mutta tiedän, että lähes 10 vuoden kokemus antaa minulle näkemystä siitä, mikä useilla verkkovalmentajilla on tällä hetkellä ongelmana.

Olen myös kohdannut useita aloittavia digiyrittäjiä, joille on annettu ympäripyöreitä ohjeita ja jätetty sen jälkeen selviytymään yksin.

Välihuomautus

On hyvin tärkeää ymmärtää se, että osa digi- ja lifestyle-yrittäjyyttä mainostavista, on onnistunut luomaan oman elämäntavan vain sillä, että he ovat ensin myyneet ”tyhjää”.

Tarkoitan tällä sitä, että on helppoa kenen tahansa väittää, että ”tienasin 30 päivässä 15 000 € vain myymällä verkkokurssiani”.

Koska tämä väite validoidaan vasta sen jälkeen, kun se on tehty. Nämä valmentajat ovat niitä ”Fake it 'till you make it” tyyppejä. He markkinoivat unelmaa, jota eivät ole itsekään vielä saavuttaneet ja näyttävät konkreettisia tuloksia vasta sen jälkeen, kun ihmiset ovat rynnänneet ostamaan kurssin, jota he eivät ole myyneet yhtään ainutta kappaletta ennen väitettä.

Toinen ongelma kohdataan sitten siinä, kun lähdetään ”opiskelemaan” näiden tyyppien koulutuksia. Ne ovat yleensä täynnä hyvin pintapuolista sisältöä ilman käytännönläheisyyttä, konkretiaa ja virheitä. Se on juuri sitä sisältöä, mitä löydät tunnin Googlettelulla.

Jos kysyt tällaiselta valmentajalta jotain tai pyydät häntä näyttämään käytännössä miten joku asia tehdään, hän ei osaa sitä tehdä tai hän näyttää jotain ”sinnepäin”.

Ongelmaksi muodostuu se, että etukäteen on vaikea tietää kuka tällainen tyyppi on. Siitä on kyllä viitteitä. Mutta niihinkään ei voi aina luottaa.

Ensimmäinen asia on se, onko tällaisella tyypillä asiakaspalautteita. Ja jos on, suosittelen käyttämään hieman mediakriittisyyttä ja googlettamaan palautteiden antajien nimet ja/tai kuvat.

Toinen asia on se, että kysyy etukäteen jotain konkreettista tai jotain, missä tyyppi joutuu selittämään asiaa tarkemmin. Jos hän viittaa ylimalkaisesti, että asia käydään läpi kurssilla eikä hän voi ”paljastaa” mitään, red flag. Juokse.

Kolmas asia on, että hänen sisällöissään on epäjohdonmukaisuuksia. Hän kertoo yhdessä kanavassa yhtä ja toisessa toista.

Ja neljäs asia on, että häneltä ei löydy historiikkia että hän olisi tehnyt sitä yhtä asiaa pitkään.

Tavallaan kaikkihan aloittaa kyllä tällä tavalla. Itsekin aloitin. Olin alussa todella epävarma siitä, osaanko opettaa bloggaamista muille ja saavatko he opeillani tuloksia. Otin keväällä 2016 riskin ja päätin julkaista Bloggaajasta Ammattilaiseksi valmennuksen, vaikka en ollut koskaan opettanut bloggaamista kenellekään. Tiesin vain, että ihmiset pitivät siitä mitä tein ja miten kirjoitin ja halusivat oppia sen.

Silloin päätin, että teen kaikkeni sen eteen, että ihmiset oppivat kirjoittamaan hyvää ja laadukasta sisältöä.

Välihuomautuksen loppu.

Verkkovalmentaja – Näiden syiden takia kurssin myynti sakkaa

Kokosin tähän blogitekstiin syitä, miksi et välttämättä saa kurssiasi myytyä. Nämä ovat myös ohjeita, joita minun asiakkailleni, opiskelijoilleni tai lukijoilleni on annettu muiden valmentajien toimesta. En väitä, että ohjeet olisivat sinällään huonoja mutta jos valmentaja ei tiedä käytännön tasolla aiheesta riittävästi, tuloksia ei synny.

Pyrin siis selittämään selkeästi mitä tehdä, jos tällainen ohje on annettu.

”Et tarvitse someseuraajia, niillä ei ole mitään merkitystä”

Kyllä, someseuraajien määrä ei suoraan korreloi kurssin myynnin kanssa. Mutta muuten someseuraajilla on merkitystä. Varsinkin, kun some on aktiivinen ja yhteisöllinen, se auttaa sinua tekemään maksettua mainontaa pienemmillä kuluilla.

Katsos, on olemassa konsepti nimeltään ”kylmä ja lämmin yleisö”. Kylmä yleisö on sitä, joka ei tiedä eikä tunne sinua millään tavalla. Jos yrität mainostaa tällaiselle yleisölle kurssiasi, heistä 1 – 2 % saattaa ostaa, yleensä kylmän yleisön konversio on 0,5 % – 1 % välillä.

Mitä lämpimämpi yleisösi on, sitä suurempi määrä heistä ostaa kurssisi. Tämä johtuu siitä, että he tietävät, tuntevat ja pitävät sinusta ja he luottavat sinuun. Puhutaan KLT-periaatteesta. Itse lisäisin loppuun vielä C:n joka kuvastaa uskottavuutta (credibility).

Esimerkiksi, kun tarjoan someseuraajilleni maksutonta liittymislahjaa ja ohjaan heidät sen jälkeen automaatioon, automaation myyntikonversio on 10 % – 13 %. Mikä tarkoittaa, että jos kuukauden aikana saan 500 lämmintä henkilöä automaatioon, heistä 50 – 65 ihmistä ostaa tuotteen, jota tarjoan automaatiossa.

Mutta jos ohjaan kylmää liikennettä, eli suoraan mainoksilla FB/IG ja nämä henkilöt eivät tiedä eivätkä tunne minua, konversio putoaa 2 % – 3 %.

Joten, vaikka someseuraajamäärät ei suoraan korreloi ostojen määrää, lämmin yleisö somessa tekee kurssin myynnistä niin paljon helpompaa.

”FB/IG mainoksilla saat nopeasti liidejä”

Olen kohdannut useamman yrittäjän, jolle on annettu ohjeeksi mainostaa liidimagneettia isoillakin summilla.

Miksi tämä ei ole mielestäni hyvä vaihtoehto, viittaan edellisen kohdan vastaukseen.

Mutta ongelmaksi muodostuu myös toinen asia.

Nimittäin jos joko laskeutumissivua tai myyntisivua ei ole testattu etukäteen, saatat maksaa kalliit rahat mainoksista, joka ei tuota tuloksia.

Suosittelen aina (AINA), että kaikki testataan ensin orgaanisella sisällöllä (some, sähköposti, blogi) ennen kuin aletaan mainostamaan. Koska jos saat myyntisivulle 1000 ihmistä mutta heistä 10 ostaa, olet maksanut 990 ihmisestä aivan turhaan.

Sama pätee liidien eli potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Jos laskeutumissivu ei konvertoi kunnolla, ohjaat koko ajan kalliilla rahalla kylmää yleisöä laskeutumissivulle. Ehkä saat 2 % liittymään sähköpostilistallesi, ehkä 10 %.

Laskeutumissivun konversion tulisi olla minimissään 20 % mutta mielellään yli 60 %. Siksi se testaaminen on niin tärkeää ennen kuin käytetään rahaa mainoksiin. Ilmaisella sisällöllä testaat mikä toimii ja mikä ei ja sitten kun käytät rahaa mainoksiin, se tuo parempia tuloksia.

Lämmin yleisö voi konvertoida 60 % paikkeilla ja kylmä yleisö 35 % paikkeilla mutta se on silti sinulle tuloksellisempaa kuin ohjata kylmää liikennettä ja saada heistä vain 10 % konvertoitumaan.

Ja sitä paitsi, olen jo vuosia sanonut, että jos ilmainen sisältö ei saa ihmisiä reagoimaan, ei se maksullinen sitä tilannetta mihinkään muuta. Eli testaa aina kaikki ensin ilmaisella (orgaanisella) sisällöllä ja se, mikä toimii, muuta mainokseksi.

”Et tarvitse myyntisivua, laita vain tuote verkkokauppaan”

Ihannetilanteessa myyntisivua ei tarvittaisi. Ihannetilanteessa ihmiset tulvisivat sinne verkkokauppaan ja ostaisivat hulluna kursseja.

Mutta sorry, yrittäjyys ei vaan toimi niin.

Pilottivaiheessa on ymmärrettävää, jos myyntisivua ei ole. Pilottivaihe voi olla nopea, koska kurssia saatetaan myydä omalle sähköpostilistalle tai someseuraajille ennen kuin kurssia on edes tehty.

Näin aloitin itsekin.

MUTTA.

Minulla oli 900 ihmisen sähköpostilista ja kirje, jossa kerroin valmennuksestani, oli minimyyntisivu. Se oli oikeasti pitkä ja pelkäsin, ettei kukaan jaksa lukea sitä. Mutta niin vain luettiin ja valmennusta ostettiin ennen kuin se oli edes valmis.

Myyntisivulla on useita tehtäviä:

  • se kokoaa kaikki potentiaaliset ostajat yhteen paikkaan, tuoden sinulle riittävästi dataa näkemään kuinka moni on kiinnostunut kurssistasi,
  • sen avulla luot kaikki muut markkinointi-, myynti- ja lanseerausmateriaalisi, niin someen, blogiin kuin sähköpostilistallekin (varsinkin silloin, kun myyntisivu kirjoitetaan ensimmäisenä),
  • sen avulla voit lanseerausten välissä ohjata ihmisiä odotuslistalle (itse typistän myyntisivun lanseerausten välissä, eli koko teksti ei ole näkyvissä vaan 1/3),
  • sen avulla on mahdollista luoda ns. evergreen myyntitunneli, joka tuo sinulle kurssiostoja myös silloin, kun olet saunassa, kahvilassa, lounaalla tai lenkillä (tai päiväunilla).

Ihmiset eivät kulje somessa ja netissä sillä ajatuksella, että ”Mistähän löytäisin verkkokaupan, josta voisin ostaa sadoilla ja tuhansilla euroilla kursseja ja valmennuksia?”

Vaikka se kurssi on siellä verkkokaupassa, harva niitä sieltä suoraan ostaa. He saattavat käydä siellä useaan kertaan kurkkimassa, odottavat alennuksia ja ostavat, jos siltä tuntuu.

Se, että jätät myyntisivun kokonaan kirjoittamatta, jättää paljon rahaa pöydälle.

”Laitat kurssin arvon tuhansiin euroihin ja sitten annat ison alennuksen”

Jos näkisit lehdessä ilmoituksen 2023 vuosimallin Ferrarista (SF90 Spider), jonka hinta on 596 000 € mutta se olisi myynnissä 10 000 €, mikä on ensimmäinen ajatus, joka mieleesi nousee?

”Mitä vikaa tuossa autossa on?”

Aikoinaan luotiin kursseilla isoja arvoja bonusten kera ja sitten niille annettiin jopa 95 % alennus. Ja vaikka tämä aikoinaan toimi, tänä päivänä ei enää.

Välihuomautus:

Nyt tämä ilmiö on siirtynyt siihen, että muutamalla kympillä annetaan tuhansia koulutusvideoita, mikä ei ainakaan minua innosta ostamaan, koska tiedän, etten ehdi käydä tuhansia videoita läpi.

Moni valmentaja luulee, että alennus on sama asia kuin ”tarjous”.

Tarjous (engl. offer), ei ole alennus vaan kiteytys siitä, mitä asiakas saa sillä hinnalla, minkä hän maksaa. Tarjous ei myöskään ole yhteenveto ominaisuuksista vaan enemmänkin hyödyistä (mutta ei pelkkä listaus hyödyistäkään).

”Et tarvitse sähköpostilistaa, sen kun vain mainostat”

Viittaan tässä kohtaa jälleen ensimmäisen kohdan vastaukseen. Mutta sähköpostilistalla on muukin merkitys.

Katsos, joskus voi käydä niin, että mainostili suljetaan. Tai someprofiili suljetaan. Ja jos olet koonnut kaikki asiakkaat someen, sinun liiketoimintasi voi kadota yhdessä yössä. Myös mainosten näkyvyyttä voidaan yhtäkkiä muuttaa.

Sähköpostilista on ainoa kanava, jota sinä pystyt hallinnoimaan. Toki sähköpostilistalla on omat riskinsä, kuten se, ettei viestit mene perille ja se, että lähetät spämmi-viestejä mutta jos noudatat hyviä eettisiä toimintatapoja sähköpostimarkkinoinnin kanssa, sinulla ei ole mitään hätää.

Itse maksan Active Campaignesta keskimäärin 2300 euroa vuodessa. Mutta sähköpostimarkkinointi (kun toteutan sitä laadukkaasti), tuo minulle keskimäärin 50 000 € myyntiä vuodessa. Kustannus on siis pieni hyötyyn nähden.

”Et tarvitse pitkiä suunnitteluaikoja, sen kun vaan alat lanseeraamaan”

Ensimmäinen lanseeraus (ja pilotti) on aina se kaikista vaikein. Kun ei oikein tiedä mitä pitäisi ja kannattaa tehdä ja mihin keskittyä ja mihin ei.

Silloin monesti sorrutaan siihen, että asioita ei edes suunnitella vaan tehdään asiat lennosta. Toki se voi joskus toimia mutta hitokseen se on kuormittavaa.

Jos haluat tehdä ison lanseerauksen, tarvitset 3, mielellään 4 kuukautta suunnittelua ennen sitä. Suunnitteluaikana luot lanseeraukselle raamit, päätät kanavat missä markkinoit, keräät sähköpostilistaa, luot markkinointi- ja lanseeraussisältöjä ja ajastat niitä.

Testaat ostoprosessia, kiitossivua, hiot myyntisivun visuaalisuutta ja pidät huolen, että kaikki toimii.

Lanseerauksessa on paljon nippelitietoa, jonka saa hallintaan vain sillä, että niitä lanseerauksia tekee.

Mutta jos aloitat 4 viikkoa ennen myynnin aloitusta vasta miettimään mitähän sitä tekisi, aika loppuun väistämättä kesken. Itse kehitin aikoinaan lanseerauksen tehtävälistan, jonka olen vienyt exceliin. Tässä on hyvää se, että kun tiedän milloin haluan aloittaa myynnin seuraavan kerran, syötän vain myynnin aloituspäivän exceliin ja se antaa minulle suoraan päivämäärät, mitä on hyvä saada valmiiksi milloinkin.

Näin pysyn aina aikataulussa, asiat tulee tehtyä järjestyksessä, eikä mikään asia unohdu. Tämä excel on tällä hetkellä saatavilla sisältöakatemialaisille.

Suunnitteluvaiheella on myös se merkitys, että kun toteutat useamman lanseerauksen, osa tehtävistä jää pois (koska ne toimivat jo), osan tehtävistä teet nopeammin (koska ne ovat tuttuja) ja sinulle jää aikaa määritellä, mitä kehität tulevissa lanseerauksissa.

Koska pahin asia, mitä lanseerauksen aikana voit tehdä on, että muutat suuntaa kesken kaiken. Jos haluat muuttaa jotain, laita se tehtävälistaan ja suunnittele muutos rauhassa ennen seuraavaa lanseerausta.

”Ei ole väliä milloin aloitat lanseerauksen”

Tavallaan joo mutta tavallaan ei.

Kaikki riippuu aina sinun kohdeyleisöstä. Kuka on sinun unelma-asiakkaasi ja milloin hän on ostovalmis. On olemassa tiettyjä aikoja, jolloin esimerkiksi itse en koskaan aloittaisi tai lopettaisi myyntiä. Jollakin toisella valmentajalla nämä ajankohdat taas voivat toimia paremmin.

Isoin riski on kuitenkin siinä, ettei asiaa testaa etukäteen. Ja testaa jokaisen kampanjan ja lanseerauksen aikana. Se, että kurssi ei myy, ei automaattisesti tarkoita, että tuote tai myyntisivu ovat huonoja. Se voi yksinkertaisesti tarkoittaa, että ajankohta ei vain ollut oikea.

Sesonkikursseilla tämä korostuu.

Markkinoinnin vuosikellon avulla pystyt ensimmäisen vuoden jälkeen jo näkemään, milloin kannattaa myydä ja milloin ei. Nämä ajankohdat tarkentuvat seuraavien vuosien aikana.

Kun aloitat oman markkinoinnin vuosikellon luomisen, lisää sinne ensin sinun omat lomat (koska jos se ei ole kalenterissa, sitä ei ole olemassa), sitten yleiset juhlapyhät ja loma-ajat ja sitten ne tapahtumat, jotka voivat vaikuttaa sinun kohdeyleisöön (urheilutapahtumat jne).

”Jos kurssi myy hyvin, jatka alennusta”

Muutaman kerran olen törmännyt siihen, että lanseerauksen lopussa – kun myynti aina vilkastuu – verkkovalmentaja saa ohjeen jatkaa lanseerausaikaa, koska myyntiä tulee.

Miksi tämä ei ole hyvä asia?

Koska jos et pidä kiinni siitä mitä sanot, menetät uskottavuutesi.

Varsinkaan aloittavat verkkovalmentajat eivät tätä tiedä:

Ihmiset odottavat viimeiseen hetkeen ennen kuin tekevät ostopäätöksen. Tämä on korostunut koronan jälkeen entistä enemmän. Aikaisemmin myyntipiikit tulivat ensimmäisenä ja kahtena viimeisenä päivänä, nykyään se on viimeinen päivä, jolloin ostoja tulee.

Ja tiedän, että luo illuusion siitä, että nyt kaikki kääntyy hyväksi ja kauppaa tulee ja siksi tarjousaikaa jatketaan.

Mutta potentiaalisille asiakkaille tämä näyttäytyy vain markkinointikikkana. He eivät luota, että tuotteesi on oikeasti normaalin hinnan arvoinen, koska jatkat tarjousaikaa.

Siksi – vaikka se tuntuukin alussa pahalta – päätä kampanja siihen päivään ja kellonaikaan, minkä olet julkisesti sanonut.

Joskus harvoin kampanjan lopussa voi tulla teknisiä ongelmia, kuten myrksyjen aiheuttamia tietoliikenneongelmia. Tällöin on perusteltua jatkaa kampanja-aikaa yksi päivä. Mutta perustelu on tehtävä ja sen on oltava todenmukainen, jotta se on uskottava.

Mitä tapahtuu, kun ihmiset näkevät, että pidät kiinni siitä mitä lupaat ja mitä kerrot julkisesti?

He alkavat kunnioittaa sitä ja seuraavalla kerralla varmistavat, että ehtivät mukaan kampanjan aikana.

”Kannattaa tehdä 4 viikon myyntiaika, että ihmiset ehtii tajuta ja ostaa kurssin”

Viitaten edellisen kohdan vastaukseen, itse en koskaan suosittele näin pitkää myyntiaikaa. Koska ihmiset odottavat viimeiseen hetkeen, joudut itsekin odottamaan 3,5 viikkoa, että ihmiset alkavat reagoida kurssiisi.

Ja usko pois, se on raastavan pitkä aika.

Olen itse muutaman kerran tehnyt 3 viikon myyntiajan lanseerauksia ja voin sanoa, että sillä keskimmäisellä viikolla ei tapahtunut yhtään mitään.

Olen aivan varma, että koko lanseerauksesta tulee floppi mutta jatkoin sinnikkäästi kurssin markkinointia.

Ja kas kummaa, kahden viimeisen päivän aikana sain puolet kurssin osallistujista mukaan.

Liian lyhyt myyntiaika ei myöskään kannata, koska – aivan oikein – ihmiset eivät ehdi siihen mukaan.

Tässä se, mitä itse suosittelen:

Yleisön lämmittäminen aloitetaan 3 viikkoa (hieman kanavasta riippuen) ennen varsinaisen myynnin aloitusta. Kampanja- eli myyntiaika on enintään 10 päivää. Näin pääset viikonlopun yli ja nappaat asiakkaiksi myös heidät, jotka ehtii olemaan valitsemassasi kanavissa läsnä niin viikolla kuin viikonloppuisikin.

”Myyt vain suoraan sitä kurssia”

Viittaan tässäkin muutamaan ylempään vastaukseen. Suora myynti ilman minkäänlaista lämmittelyä tai tunnettuutta ei tuo sinulle myyntiä.

Tai voi se tuoda, jos copywriting on tehty siten, että se osuus impulssi-ostajien hermoon ja saa heidät ostamaan.

Mutta tämä on sitten strateginen valinta millaisia asiakkaita haluat.

Suora myynti mainoksilla tai jopa sähköpostiviestillä ei toimi. Olen testannut tämän niin monta kertaa, että itseäkin ärsyttää.

”Hulluutta on yrittää samaa asiaa kerta toisensa jälkeen ja odottaa eri lopputulosta.”

-jonkun viisaan ihmisen sanoja ( ei minun, eikä ilmeisesti Einsteininkään)

Olen saattanut ihan randomisti lähettää omalle sähköpostilistalleni viestin, jossa myyn kurssia, e-kirjaa tai palvelua. Enkä ole saanut yhtään tuotetta myydyksi.

Mutta joka kerta, kun malta hieman lämmitellä yleisöä, johdattaa heitä aiheeseen etukäteen ennen kuin myyn, saan kauppaa.

Asiakkaalle kannattaa luoda ostopolku. Ostopolku voi olla automaattinen – eli myyntiputki – tai se voi olla kampanja-tyyppinen.

Ostopolku voi sisältää laajemminkin kosketuspisteitä kuin pelkän myyntiputken sisällöt. Se, miten pitkä ostopolku on, selviää vain testaamalla.

Jokaisella ihmisellä on tietty ostosykli. Esimerkiksi blogi-puolella tiedän, että aloittavien bloggaajien kohdalla se on kaksi vuotta. Kyllä, kaksi pitkää vuotta odotan, että henkilö tekee päätöksen aloittaa bloggaamisen.

Tämä on siis ok, ymmärrän että siinä aloittamisessa täytyy käydä tietty ajatus- ja tunneprosessi läpi.

Tiedän, että se on kaksi vuotta, koska suurin osa kertoo, että he ovat miettineet ja odottaneet kaksi vuotta ennen kuin ovat uskaltaneet aloittaa.

Minun tehtäväni on ottaa tämä tieto ja hyödyntää sitä niin, että autan ihmisiä eteenpäin myös tämän kahden vuoden aikana – ilmaiseksi.

Luon sisältöä blogiin, nostan blogitekstejä esille somessa ja autan askel askeleelta eteenpäin.

Kun ihmiset näkevät, että haluan aidosti auttaa ja että osaan auttaa, ostokynnys kurssejani kohtaan alenee. Ja ennen pitkää niitä kurssiostoja sitten tulee.

Tämän jälkeen seuraan säännöllisesti sitä, milloin henkilö ostaa seuraavan kerran. Ajan kanssa minulle muodostuu selkeä käsitys siitä, millainen ja miten pitkä potentiaalisen asiakkaani ostopolku on.

Sen jälkeen voin suunnitella ja tuottaa lisää sisältöjä, jotka auttavat asiakastani tekemään ostopäätöksen ja jopa hieman nopeuttamaan sitä.

Tiedän, että tämä on pitkä prosessi mutta jos haluat aidosti rakentaa kestävän verkkokurssibisneksen ja nauttia säännöllisistä kurssiostoista, tämä on se tapa, jolla se onnistuu.

”Älä käytä aikaa ilmaisen somesisällön luomiseen”

Tiedän, että olen viitannut tähän jo muutamaan kertaan mutta haluan vielä tuoda esille sen, miksi orgaaninen näkyvyys on hyvä asia.

Kun orgaaninen näkyvyys yhdistetään lanseerauksen suunnitteluun, tällaisia tuloksia voidaan saada aikaan.

Alla on kaksi kuvaa asiakkaastani, joka pyysi apua e-kirjan lanseeraukseen. Hänen kanssaan lähdettiin aivan nollasta. Hänellä ei ollut sosiaalisen median kanavia, ei verkkosivuja, ei mitään.

Kun asiakas kertoi minulle milloin hän haluaa alkaa myymään, tein somesuunnitelman, jota toteutin säännöllisesti. Kuten näet, orgaanisella sisällöllä saimme hyvin näkyvyyttä aikaan, hyvää pöhinää ja uusia ihmisiä sähköpostilistalle.

Alla olevassa kuvassa näet, että useampi orgaanisistä sisällöistä lähti myös viraaliksi ilman mainosrahaa ja saimme sen avulla hänelle hyvin näkyvyyttä.

Mutta toki tämän kanssa pitää olla pitkäjänteinen. Olen useasti kuullut, että ei haluta käyttää aikaa orgaanisen somesisällön luomiseen. Mutta jos orgaanisella sisällöllä tavoitat 3 kuukauden aikana 24 100 ihmistä ja alat sen jälkeen mainostamaan heille, kuinka todennäköistä on, että heistä suurempi osa ostaa kuin jos mainostaisit FB / IG mainoksille samansuuruiselle koheryhmälle ilman, että he olisivat koskaan kuulletkaan sinusta?

”Facebook pikseli riittää, muita analyysityökaluja et tarvitse”

Facebook pikseli ei riitä.

Ja se pikselikin pitää osaa asentaa oikein ja varmistaa, että se toimii.

Nimittäin Facebook pikseli ei kerro sinulle:

  • mistä henkilö tulee kotisivuillesi (paitsi sen, että ne tulee mainoksista mutta on varmasti kiva tietää kuinka moni tulee myös somesta ja Googesta)
  • kuinka kauan henkilö viihtyy myyntisivulla
  • millä muilla sivuilla hän käy ennen ostopäätöstä
  • ja mikä on hänen polkunsa koko sivustolla

Nämä tiedot saat muun muassa Google Analyticsista. Tai vastaavasta analyysityökalusta. Verkkovalmentajalle nämä tiedot ovat ensiarvoisen tärkeitä, koska niiden avulla opitaan tuntemaan ihmisten ostopolkua, ostosykliä sekä myyvän tekstin toimivuutta.

Näiden lisäksi haluan jakaa kokemuksiani neljästä muusta asiasta:

1. Facebook-mainonta ei toimi, jos pikseliä ei ole asennettu

Tai noh, kyllähän Facebookissa voi mainostaa ilman sitä pikseliä mutta ei se kovin tuloksellista ole. Itse en ole Facebook-mainonnan ammattilainen, joten en opeta sinulle sitä mutta voin lämpimästi suositella Karoliinaa ja Jyriä ja heidän blogiaan.

Olen itse alkanut viime vuoden lopulla ottamaan härkää sarvista ja kokeilemaan erilaisia asioita FB mainosten kanssa. En kuitenkaan koe, että voisin kokemuksella jakaa tietoja täällä blogissa vaan testaamme asioita yhdessä sisältöakatemialaisten kanssa ja opin sen kautta näkemään mitkä asiat toimivat yleisesti kaikilla ja mitkä asiat toimivat vain joillakin.

2. Kaikki tai ei mitään mentaliteetti ei toimi

Hämmästelen ihmisten riskinsietokykyä heittäytyä pois palkkatöistä ja aloittaa digiyritys ilman yleisöä tai taloudellista puskuria.

Ei minullakaan taloudellista puskuria ollut 2015 kun aloitin mutta minulla oli aikaa koota yleisö ennen yrityksen perustamista.

En koskaan suosittele hyppäämään töistä pois ja aloittamaan yritystä kylmiltään. Varsinkaan jos riittävää taloudellista puskuria ei ole (eli jos yritys ei tuota mitään, sinun pitää silti kyetä elämään ja maksamaan laskut vähintään 6 kk ajan).

Kaikki tai ei mitään mentaliteetti ei toimi myöskään mainostamisessa. Jos sinulla on 500 euroa rahaa ja vaihtoehtoina on käyttää se FB mainoksiin tai ruokaan, osta sillä ruokaa.

Mikään ei takaa, että se 500 € tuo sinulle 1500 € tai enemmän kauppaa. Ja vaikka toisikin, seuraavassa kuussa sinun on käytettävä enemmän rahaa, jotta saat enemmän kauppaa.

Minulla on opiskelijoita, jotka ovat aloittaneet yrittäjänä siten, että ensin he ovat sopineet työnantajan kanssa lyheymmästä työajasta (esim. 4 päivää viikossa), jolloin heille on vapautunut yksi päivä työstää yritystoiminaa eteenpäin.

Sen jälkeen kun kauppaa alkaa tulla, he vähentävät palkkatyöt 3 päivään ja jopa 2 päivään viikossa ja hyödyntävät vapautuvan ajan myynnin kasvattamiseen.

Kun rahaa virtaa sen verran, että se kattaa perheen menot ja oman palkan, sitten he ovat hypänneet pois työelämästä ja siirtyneet täysipäiväisiksi yrittäjiksi.

Toki tämä ei ole mahdollista kaikilla aloilla ja valitettavasti osa työnantajista ei ehkä suostu tähän ihan vain periaatteen vuoksi. Silloin täytyy soveltaa tai ottaa aikaa paremmin haltuun.

3. Kokeillaan kerran ja jos ei onnistu, luovutetaan

Jos kaikki yritykset maailmassa käyttäytyisivät näin, mitään moderneja tuotteita ei olisi olemassa.

”En epäonnistunut. Löysin vain 10 000 tapaa, miten hehkulamppua ei tehdä.” -Thomas Edison

Testaaminen tuntuu tylsältä, pelottavalta ja vaikealta. Mutta se on kuin lihas, joka kehittyy, kun sitä käyttää.

Ja oikeastaan testaaminen voi olla todella hauskaa ja yllättävääkin! Ah sitä ilon tunnetta, kun tajuat, että blogiteksti lähti viraaliksi ja sadat ihmiset tulvivat blogiisi. Tai niitä riemunkiljahduksia, kun somejulkaisu saa kymmenittäin positiivisia kommentteja. Tai kun puhelimesta kuuluu pieni ”kaching” joka kerta, kun uusi opiskelija ostaa kurssin.

verkkovalmentaja

Kun lähdet ajattelemaan testaamista hauskuutena, luovuutesi puhkeaa kukkaan ja opit yllättävän paljon uusia asioita.

Yksi syy – ja olen tästä puhunut useasti – omaan menestykseen on ollut se, että olen pitäytynyt niissä asioissa, jotka toimivat ja muuttanut vain niitä asioita, jotka eivät toimi.

4. Muutetaan liikaa tai laitetaan kaikki uusiksi

Josta päästäänkin seuraavaan asiaan, johon myös itse olen useasti sortunut. Eli muutetaan liikaa niitäkin asioita, jotka toimivat tällä hetkellä.

On ymmärrettävää, että asioita halutaan parantaa. Mutta aina ne parannukset ei onnistu. Siksi esim. suosittelen myyntisivun kohdalla, että kun konversio nousee 5 %, sen jälkeen myyntisivuun ei enää tehdä muutoksia.

On mahdollista että pienillä tviikkauksilla konversio saadaan nousemaan 8 % tai jopa 10 %. Mutta on myös mahdollista, että innostuksissaan tehdään muutoksia, jotka pudottavat konversion 1,5 %.

Tilastojen kirjaaminen ylös jokaisen kuukauden tai lanseerauksen jälkeen on ensiarvoisen tärkeää. Se kertoo sinulle pitkällä aikajänteellä mikä toimii ja voit olla hyvillä mielin ja luottaa siihen, että se toimii tulevaisuudessakin.

Esimerkiksi itse otin 3 kuukauden tilastot tietyistä blogiteksteistä sekä niiden liidimagneeteista, koska halusin nähdä, liittyykö jonkin blogitekstin kautta enemmän ihmisiä sähköpostilistalleni kuin jonkun toisen. Ja kun 3 kuukauden jälkeen näin trendin pysyvän samanlaisena, keskityin neljännen kuukauden aikana buustaamaan vain sitä yhtä blogitekstiä.

Näin maksimoin tulokset pienemmällä vaivalla.

5. Tehdään kaikkea muuta mutta ei myydä

Jos sinulla on lanseeraus menossa ja julkaiset IG stoorissa kuvia koirastasi, miten kuvittelit saavasi asiakkaita?

Kun lanseeraus tai kampanja on menossa, hyödynnä jokainen valitsemasi kanava ja kerro rohkeasti tuotteestasi. Ihmiset eivät osta vain siksi, että sanot ”Lanseeraus käynnistyy nyt!”.

Ei ihmisiä kiinnosta ”lanseeraus”. Ei heitä kiinnosta, että sinä myyt.

Heitä kiinnostaa se, miten sinun tuotteesi auttaa heitä. Ja sitähän myynti on. Ihmisten auttamista. Ei itsensä korostamista.

Verkkovalmentaja – Näiden syiden takia kurssin myynti sakkaa

Tällä listauksella en hyökkää ketään valmentajaa kohtaan. En väitä, että henkilöt, jotka ohjeistavat tällä tavalla, olisivat huonoja valmentajia. En yritä nostaa itseäni kenenkään yläpuolelle, sillä omatkaan ohjeet tai vinkit ei aina toimi.

Olen kuitenkin itse ottanut sen mentaliteetin käyttöön, että jos joku ohjeeni ei toimi, autan kyllä edelleen sen ratkaisussa, jos minulle siitä vain kertoo. En ole ajatustenlukija, joten jos jäät jumiin ohjeitteni tai vinkkieni kanssa, pystyn auttamaan vain, jos tiedän että olet jumissa.

Minulle on aidosti tärkeää se, että sinä onnistut, menestyt ja saat tuloksia. Siksi teen tätä työtä, mitä teen ja korjaan vääriä tai harhaanjohtavia ohjeita aina kun pystyn.

On tärkeää myös muistaa tämä:

Jos kuuntelet useamman valmentajan ohjeita samanaikaisesti, saatat mennä niissä sekaisin. Jokainen valmentaja korostaa tiettyjä asioita, joten yhden valmentajan neuvot eivät välttämättä ole huonommat kuin toisen.

Siksi kannustan aina kuuntelemaan vain yhtä valmentajaa kerrallaan ja tekemään hänen ohjeiden mukaan. Jos ohjeet eivät toimi, pyydä apua häneltä. Jos hän ei auta, silloin on ehkä hyvä aika vaihtaa valmentajaa.

Millaisia ajatuksia tämä blogiteksti sinussa herättää?

Julkaistu kategoriassa: