TOP 5 keinoa saada ostajia myyntisivulle

Tässä postauksessa anna sinulle TOP 5 keinoa saada ostajia myyntisivulle. Jos myyntisivujen kirjoittaminen on sinulle uutta, alla on muutama blogipostaus, joihin suosittelen lämpimästi tutustumaan.

TOP 5 keinoa saada ostajia myyntisivulle

1 | Lisää myyntisivu Google Search Consoleen heti julkaisun jälkeen

Ensimmäinen tehtävä myyntisivun julkaisun jälkeen on lisätä se Google Search Consoleen. Kyseessä on Googlen maksuton työkalu, joka auttaa myyntisivua näkymään Googlen hakutuloksissa. Jos et ole vielä rekisteröitynyt Google Search Consoleen, sen voi tehdä joko suoraan heidän sivustonsa kautta tai esimerkiksi Rank Math -SEO lisäosan kautta.

Kun rekisteröinti on tehty ja kotisivut kytketty Consoleen, lisää sen jälkeen myyntisivun url ohjausnäkymän ylälaidassa olevaan kenttään ja paina enter.

TOP 5 keinoa saada kävijöitä myyntisivulle

Hetken kuluttua saat alla olevan ilmoituksen, että URL-osoitetta ei löydy Googlesta. Klikkaa silloin laatikon oikeassa alakulmassa olevaa ”Pyydä indeksointia” linkkiä. Pyyntö vie jonkin aikaa ja kun pyyntö on lähetetty Googlelle, saat siitä ilmoituksen. Tyypillisesti myyntisivu tulee Googleen näkyviin 24 – 48 h kuluessa.

TOP 5 keinoa saada kävijöitä myyntisivulle

Jos myyntisivu on sinun kotisivuillasi, muista myös indeksoida koko sivustokarttasi, jolloin koko kotisivu tulee Googleen näkyviin.

Kuvakaappaus Google Search Consolen sivustokartasta

2 | Myyntisivun SEO optimointi

Ei varmastikaan tullut yllätyksenä, että myyntisivu tulee myös SEO optimoida. Myyntisivulle harvoin löytyy täydellistä hakusanaa, jonka ympärille myyntisivu SEO optimoidaan. Tämä johtuu siitä, koska myyntisivun otsikko tulee olla erittäin mielenkiintoinen eikä siihen välttämättä saada juuri parasta hakusanaa lisättyä.

SEO optimointia voidaan onneksi tehdä muullakin tavalla. Myyntisivu voidaan optimoida samalla tavalla kuin blogitekstikin.

Tämän lisäksi huomio kannattaa kiinnittää siihen

  1. Kuka on sinun unelma-asiakkaasi?
  2. Millaista tietoa hän etsii ongelmasta, jonka tuotteesi tai palvelusi ratkaisee?
  3. Missä vaiheessa hän on menossa ostopolulla (tiedon etsintä, vertailu tai osto)?
  4. Mitä sanoja hän käyttää tiedon etsintään?

Tällä yksinkertaisella tehtävällä löydät 5 – 10 erilaista sanaa, joiden ympärille voit alkaa optimoimaan omaa myyntisivuasi. Muista, että eri sanat aktivoivat tiedon etsintää, vertailua ja ostopäätöstä.

Esimerkiksi jos etsin tietoa joogasta, käytän sanoja ja lauseita kuten:

  • miten aloittaa jooga
  • onko jooga hyväksi kipeälle selälle
  • voiko ylipainoinen aloittaa joogan

Jos taas vertailen eri toimijoita keskenään, käytän:

  • kokemuksia yrityksestä / yrittäjästä Y
  • kokemuksia (hatha)joogasta

Ja jos olen ostamassa, käytän:

  • joogastudio Kuopio
  • paras joogastudio
  • jooga hinta Kuopio

3 | Orgaaninen liikenne

Orgaaninen eli ilmainen kävijäliikenne kattaa blogin, uutiskirjeen sekä sosiaalisen median kanavat. Tähän voidaan myös lisätä sähköpostin allekirjoitus, poissaoloilmoitus sekä liittymislahjojen, webinaarien ja minikurssien kävijäliikenne.

kuinka saada ostajia myyntisivulle

Orgaanista kävijäliikennettä voidaan tehdä joko kampanja-muodossa (lyhyet kampanjat tai lanseeraukset) tai säännöllisenä ja jatkuvana. Alussa kannattaa valita 1 – 2 kanavaa, jonka kautta kävijäliikennettä ohjaa myyntisivulle. Itse suosin alussa myös lanseerauksia, koska silloin saadaan lyhyessä ajassa iso määrä kävijöitä.

Myöhemmin kanavia voidaan lisätä ja vertailla keskenään. Mistä kanavasta saadaan eniten kävijöitä, mistä vähiten? Mihin kannattaa keskittyä seuraavalla kerralla, mikä kannattaa jättää pois?

Kanavien valinnan jälkeen on syytä miettiä kuinka usein ihmisiä ohjataan myyntisivulle. Esimerkiksi evergreen-kursseille voidaan julkaista Instagram Stooreissa sisältöä, lisätä linkki myyntisivulle ja sen jälkeen luoda kohokohta, johon nämä stoorit lisätään. Kun uudet ihmiset löytävät tilisi, he käyvät katsomassa kohokohdat ja näkevät niissä olevat linkit.

Myös blogista voidaan ohjata suoraan myyntisivulle mutta henkilökohtaisesti suosittelen aina ohjaamaan blogin lukijat ensin sähköpostilistalle ja vasta sitten myyntisivulle. Näitä käyn muuten syvällisemmin Sisältöakatemiassa.

4 | Maksullinen liikenne

Maksullinen liikenne kattaa maksetut mainokset Metan, Youtuben, Pinterestin, LinkedInin tai Googlen kautta. Myös kaupalliset yhteistyöt voidaan lisätä tähän, jos maksat kaupallisesta yhteistyöstä vaikuttajalle. Tyypillisesti maksettu mainonta jaetaan kahteen eri kohderyhmään eli lämpimään ja kylmään.

Kylmä liikenne tarkoittaa ihmisiä, jotka eivät tiedä eivätkä tunne kuka olet ja mitä teet. Heidän ensimmäinen kontaktinsa sinuun voi olla juurikin se maksettu mainos.

Lämmin liikenne tarkoittaa ihmisiä, jotka tietävät ja tuntevat sinut ja heillä on jonkinlainen kontakti sinuun. He voivat olla some-seuraajia, blogin lukijoita tai uutiskirjeen tilaajia.

Esimerkiksi jos sinulla on vähintään 1000 nimeä sähköpostilistalla, voit ladata sen Facebookiin ja luoda tästä kohderyhmän. Sen jälkeen pystyt luomaan heistä samankaltaisuuteen perustuvan kohderyhmän, joka kasvattaa mainoksen näkyvyyttä hyvin.

Kampanjoiden ja lanseerausten aikana on tyypillistä, että varsinaisen kävijäliikenteen lisäksi mainoksia tuotetaan ns. ”retargeting” periaatteella. Tämä tarkoittaa, että kohderyhmä pystytään segmentoimaan heihin, jotka ovat käyneet myyntisivulla ja ovat ostaneet sekä heihin, jotka ovat käyneet myyntisivulla mutta eivät ole ostaneet.

Retargeting mainokset kohdennetaan jälkimmäiseen ryhmään, jolloin on mahdollista saada asiakkaiksi heidät, joilla ostotapahtuma jäi kesken tai jotka unohtivat ostaa tuotteen ensimmäisen mainoksen kautta.

5 | Yhteistyökumppanit

Viides keino saada ostajia myyntisivulle ovat yhteistyökumppanit. Heidän kanssaan voidaan sopia useita erilaisia keinoja ohjata ihmisiä myyntisivulle. Toki he voivat ohjata ihmisiä suoraan myyntisivulle mutta tehokkaampi keino on ohjata heidät esimerkiksi katsomaan webinaaria, osallistumaan minikurssille tai haasteeseen. Tämä kasvattaa sinun sähköpostilistaasi, jolloin voit itse hallinnoida heitä ja lähettää heille myyntisähköposteja lanseerausten ja kampanjoiden aikana.

Jos yhteistyökumppaneita halutaan hyödyntää suoraan esimerkiksi lanseerauksen aikana, silloin he voivat pitää yllä hyvää ja laadukasta pöhinää somessa. He voivat olla aktiivisesti mukana kommentoimassa ja jakamassa myyntiin keskittyvää sisältöäsi, vastailla ihmisten kysymyksiin ja kertoa omista kokemuksistaan. He voivat olla sinun brändilähettiläitäsi, joilla on ensikäden tietoa sinusta ja tuotteistasi sekä palveluistasi.

Hyödynnä kaikkia näitä keinoja

Parhaan tuloksen saat ilman muuta sillä, että hyödynnät kaikkia näitä keinoja kun hankit ostajia myyntisivulle. Ensimmäinen ja toinen on helppoa toteuttaa jo ennen seuraavaa lanseerausta. Myös orgaaninen sisältö toimii hyvin. Maksettuun mainontaan lähtisin henkilökohtaisesti sillä ajatuksella, että mainostaisin sitä orgaanista sisältöä, joka on toiminut hyvin kohdeyleisön keskuudessa jo nyt. Mainoskampanjoiden rakentaminen nollasta on pitkä prosessi ja voit tarvita siinä apua ja tukea ammattilaiselta.

Myös yhteistyökumppaneita kannattaa harkita rauhassa, sillä on tärkeää että heidän yleisönsä on myös sinun potentiaalista asiakaskohderyhmää. Yhteistyökumppanuudet eivät välttämättä toimi, jos tarjoat jooga-kursseja ja yhteistyökumppanisi puhuu pääsääntöisesti markkinoinnista.

Vaikka voisi ajatella, että ”jokainen tarvitsee joogaa”, kohderyhmä voi olla eri mieltä. Harvassa ovat ne asiakkaat, jotka haluavat asioida sekatavarakaupassa. Sen sijaan he haluavat tarkasti rajatun ammattilaisen asiantuntemusta.

Nyt tiedät TOP 5 keinoa saada ostajia myyntisivulle. Minkä vinkin sinä otat seuraavaksi käyttöön?

Psst… Pinnaa postaus Pinterestiin

TOP 5 keinoa saada ostajia myyntisivulle
Julkaistu kategoriassa: