Vuosikatsaus 2021 – haasteet, jotka eivät johtuneet pandemiasta

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Vuosikatsaus 2021 – haasteet, jotka eivät johtuneet pandemiasta. Uusi vuosi on jälleen alkanut, ja on aika katsoa, miten vuosi 2021 meni. Aivan ensimmäiseksi…

*syvä huokaus*

Ensimmäistä kertaa en tiedä, miten tämän postauksen kirjoittaisin.

Yritän parhaani mukaan saada ajatukset koottua ja kirjoitettua ne tähän ylös.

Aikaisempina vuosina olen käynyt vuoden läpi kuukausi kuukaudelta. Nyt tuntuu, että kuukaudet ovat menneet niin nopeasti ja ne ovat olleet niin sekavia, ettei se ole järkevää. Ajatukset ovat juosseet eri matkaa tekemisen kanssa. Välillä ajatukset ovat laahanneet 10 kilometriä perässä, välillä ajatukset ovat olleet kolme kuukautta etuajassa. 😂

Voin siis sanoa, että jos postaus tuntuu sekavalta, se kuvastaa hyvin mennyttä vuotta. (Kirjoitan nimittäin tätä postausta 7.12.)

Vuosikatsaus 2021 – haasteet, jotka eivät johtuneet pandemiasta

Olemme saaneet vihdoin eroteltua kahden osakeyhtiön toiminnat ja kulut toisistaan.  Jotain ihan yksittäisiä kuluja on vielä ”väärällä” osakeyhtiöllä. Mutta kun vuoden alussa kulut realisoituvat, saan ne vihdoin siirrettyä oikeisiin paikkoihin.

Mietin pitkään, kirjoitanko tämän postauksen samalla tyylillä kuin aikaisemminkin. Mutta fakta on, että kahden osakeyhtiön toiminnat ovat niin erilaisia, että jatkossa en kirjoita Sisältömedian asioista tässä blogissa enää. Alkaen tästä vuodesta.

Lyhyenä tiivistelmänä:

Tiia Konttinen Oy

Tämä on meidän digiliiketoimintamme. Täällä tuotamme kaikki verkkokurssit, e-kirjat ja webinaarit. Tilikausi on 1.9.–30.8., ja ensimmäinen tilikausi on nyt valmis. Tällä puolella meillä oli myös yksi hanke, joka kuitenkin jouduttiin lopettamaan kesken.

Jatkossa (tästä postauksesta alkaen) kirjoitan vain tähän liiketoimintaan liittyvistä sisällöistä tässä blogissa. Vaikka tilikausi ei ole kalenterivuosi, tulen jatkossa kirjoittamaan vuosikatsauksen normaalisti vuodenvaihteen jälkeen.

Suomen Sisältömedia Oy

Tällä puolella tuotamme palveluja yrityksille. Kirjoitamme sisältöjä asiakasyritysten blogeihin, uutiskirjelistoille sekä sosiaaliseen mediaan. Autamme myös lanseerauksissa, ja meille voi ulkoistaa koko lanseerauksen suunnittelusta toteutukseen ja jälkihoitoon saakka.

Aikaisemmat vuosikatsaukset:

Haasteet alkoivat jo joulukuussa 2020

Joululomani loppui lyhyeen vuosi sitten, sillä yksi tiimimme jäsenistä kertoi siirtyvänsä toisen yrityksen palvelukseen. Tilanne oli siinä mielessä haastava, että hänellä oli hallussaan useita asiakkaita, joita emme kuitenkaan pystyneet siirtämään kenellekään toiselle tiimiläiselle.

Kaikilla oli kädet täynnä töitä, joten ainoa mahdollisuus oli keskeyttää myös asiakassuhteet muutamaksi kuukaudeksi.

Tämä sekoitti minun pakkaani ehkä kaikesta eniten. Minulta kesti useampi viikko päättää, miten jatkan toimintaa tämän jälkeen.

Tilanteen teki haastavaksi myös se, että käsissäni oli kaksi osakeyhtiötä. Molemmille olisi pitänyt antaa saman verran aikaa, mutta tämä aiheutti sen, että päätin jättää toisen yrityksen hetkeksi tauolle ja keskittyä toiseen. Tämä oli hyvä ratkaisu, vaikkakin toi myöhemmin uudenlaisia haasteita.

Helmikuussa uudet haasteet

Helmikuussa olimme tiukan paikan edessä. Toisen yrityksen kulut olivat nousseet korkeiksi, ja toisen yrityksen kassa alkoi huveta. Aloin jopa miettimään, pitäisikö osakeyhtiöt kuitenkin yhdistää. Mutta itselleni on helpompaa kokonaisuuden kannalta, että yritykset ovat erillään.

Helmikuussa jouduin irtisanomaan yhden työntekijän, ajamaan alas edellisenä syksynä aloittamamme hankkeen ja vähentämään jokaiselta tiimiläiseltä työtunteja.

Tässä kohtaa tuntui, että olen totaalisen epäonnistunut yrittäjä, tiiminvetäjä ja työnantaja.

Kyseenalaistin todella voimakkaasti omaa osaamistani. Ajattelin jatkuvasti, ettei minusta ole tähän, en vain pysty, en osaa enkä kykene. Halusin palkata toimitusjohtajan tai operatiivisen johtajan hoitamaan yrityksiä puolestani. Halusin vajota peiton alle ja jäädä sinne.

Myös johtaminen oli heikkoa tässä kohtaa. Vajosin siihen ansaan, mistä varoittelen jatkuvasti muita – älä tee mitään lyhyellä aikajänteellä vaan suunnittele ja toteuta kaikki pitkällä aikajänteellä.

Suunnitelmat muuttuivat päässäni jatkuvasti, joten joka kerta, kun meillä oli tiimin kanssa uusi palaveri, annoin uudet tehtävät ja muutin suuntaa.

Vasta kesän jälkeen, alkusyksystä, aloin itse tajuamaan, mitä olin tehnyt ja mitä minun pitää tehdä, jotta päästään takaisin oikeille raiteille.

Kesällä oli aikaa oivaltaa, missä olin tehnyt virheitä

Kesän aikana tilanteet rauhoittuivat. Tiimi piti lomaa, jolloin sain itsekin hieman hengähtää ja antaa ajatuksille tilaa. Kesän aikana aloin ymmärtämään, missä olin tehnyt virheitä, ja tulevaisuuden visio alkoi kirkastumaan.

Mitä enemmän kuljettiin kohti syksyä, sitä vahvemmin visio alkoi näkyä. Aloin kirjaamaan ajatuksia ylös vihkooni ja hahmottelemaan tulevaisuutta.

Ajanhallinta haltuun

Syksyn tullen aloin pohtimaan paljon omaa ajankäyttöäni. Kiinnitin huomiota siihen, että yhden päivän aikana saatoin tehdä töitä molemmille yrityksille tai ainakin suunnitella molempia yrityksiä.

Tajusin, miten paljon vaihdan päivän aikana tehtävästä toiseen, ja totesin, ettei tämä ole missään nimessä tehokasta työskentelyä.

Myös työskentely kotona alkoi olla haastavaa. Täysi-ikäinen poikani asuu vielä kotona, ja hän kaipasi päivän aikana paljon juttuseuraa. Siitä aiheutui, että työskentely keskeytyi useamman kerran päivässä milloin mistäkin syystä.

Niinpä päätin etsiä itselleni toimiston kodin ulkopuolelta.

Lokakuun puolessavälissä muutin uuteen toimistoon, enkä ole katunut.

Samalla tein päätöksen antaa molemmille yrityksille sen ajan, mitä ne tarvitsevat. Aloin hoitamaan yritysten asioita viikko kerrallaan. Parillisen viikon aikana hoidin Sisältömedian töitä ja parittomien viikkojen aikana digipuolta.

Joskin parin viikon kuluttua huomasin, että viikko on todella lyhyt aika, ja tänä vuonna aion hoitaa yrityksiä kaksi viikkoa kerrallaan. Vuoden loppuun mennessä on tavoitteena, että toinen yritys saa operatiivisen johtajan tai jopa toimitusjohtajan ja pääsen keskittymään vain toiseen osakeyhtiöön.

Tulevaisuuden visiot

Olen jo tiedottanut omille seuraajilleni, että tänä vuonna tulemme tekemään isoja brändiuudistuksia digipuolella. Osa tuotteistamme poistuu verkkokaupasta kokonaan. Rakennamme uuden brändin, johon osa nykyisistä koulutuksista siirtyy.

tiiakonttinen.fi/kauppa siirtyi uuteen osoitteeseen 30.6.2022. Avaamme ensimmäisen osan uudistetusta brändistä 1.9.2022 uudessa osoitteessa ja toisen osan 1.11.2022 (www.bloggaajastaammattilaiseksi.fi). Tiedotamme näistä lisää myöhemmin keväällä ja kesällä.

Toimisto, oman ajankäytön järkeistäminen sekä töiden selkeä pilkkominen molemmille yrityksille on tuonut minulle paljon helpotusta työpäiviin.

Sen ansiosta olen myös saanut aikaa ja tilaa ajatella, rakentaa visioita ja suunnitella tulevia vuosia. En enää mieti vain alkavaa vuotta vaan seuraavaa viittä vuotta. Tiedän mihin haluan päästä ja missä haluan olla 5–10 vuoden kuluttua.

Markkinointi

Facebook-mainontaan olemme käyttäneet tänä vuonna 30 986,74 euroa. Käytimme mainontaan 10 000 euroa vähemmän kuin viime vuonna.

Markkinoinnissa olemme alkaneet painottaa myös sosiaalista mediaa (IG). Vuoden aikana teimme pelkästään IG:n kautta noin 9919,13 euroa myyntiä.

Tänä keväänä tulen kuitenkin jättämään sosiaalisen median tauolle. Haluan keskittyä rauhassa brändiuudistuksiin ja luoda somestrategian, joka toimii mahdollisimman pitkällä aikajänteellä.

Sisältömarkkinointi on toiminut hyvällä tasolla viimekin vuonna. Lukijamäärät ovat hieman laskeneet edellisestä vuodesta, sillä emme ole pystyneet markkinoimaan postauksia orgaanisesti yhtä hyvin kuin aikaisempina vuosina. Silti somejakolukkari näytti voimansa myös viime vuonna.

Sivustolla vietetty aika putosi hieman (vuosi 2:18, vuosi 2020 2:34), ja välitön poistuminen prosenteissa nousi 74,28 %:iin (vuonna 2020 68,09 %).

Myyntitunnelit

Syksyn aikana päivitimme kaksi myyntitunnelia. Ne ovat tuoneet suht hyvin myyntiä loppusyksyn aikana. Toisen myyntitunnelin konversio on 10,1 % ja toisen 6,3 %. Myyntitunnelit ovat tuottaneet keskimäärin 2064 euroa kuussa.

Myyntitunneleiden rakentaminen olisi todella mielenkiintoista puuhaa, mutta se on myös todella aikaa vievää. Olen muutaman kerran ulkoistanut myyntitunneleiden tekemisen ja tällä kerralla, Karoliinan ja Jyrin avustuksella, pääsimme näihin tuloksiin.

Jatkossa tulemme kuitenkin palaamaan lanseerauksiin, eli tänä vuonna emme enää rakenna uusia myyntitunneleita vaan keskitämme ajat ja resurssit isoihin lanseerauksiin.

Uudet brändit

Kuten olen jo muutamaan otteeseen maininnut, tulemme tänä vuonna tekemään isoja brändiuudistuksia. Tulemme mm. uudistamaan ja päivittämään Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksen sisällön.

Nykyinen valmennusmateriaali toimii edelleen erittäin hyvin. Uudistuksen yhteydessä haluan kuitenkin ottaa huomioon myös saavutettavuuslain, joka astui voimaan vuonna 2019. Koska valmennus on ollut laaja kokonaisuus, koko valmennuksen videoiden päivittäminen ei ollut meille mahdollista ennen tätä. Nyt pääsemme yhdistämään valmennuksen sisällön päivittämisen ja videoiden tekstittämisen samalle kertaa.

Koska tiedämme, että valmennuksen päivittäminen vie meiltä enemmän resursseja, tein päätöksen sulkea ilmoittautumisen valmennukseen 31.1.2022. Avaamme uudistetun valmennuksen ovet uusilla hinnoilla 1.11.2022. Tällöin valmennusvideoissa on myös tekstitys.

Toinen brändi, jota lähdemme rakentamaan tänä vuonna, jääköön vielä salaisuudeksi. Julkaisemme uuden brändin 1.9.2022 uudessa osoitteessa.

Tiia Konttinen -blogi jatkaa tulevaisuudessa ainoastaan asiantuntijablogina. Poistamme täältä verkkokaupan 30.6.2022 mennessä. Kaikki kurssimateriaalit jäävät tänne, ja ne ovat opiskeltavissa edelleen myös tulevaisuudessa. Kun päivitämme valmennus- ja kurssimateriaaleja, päivitämme ne myös tänne. Eli vanhoilla opiskelijoilla ei ole mitään hätää: he eivät jää jatkossakaan mistään paitsi.

Tulokset

Sinua saattaa kiinnostaa, millaisia tuloksia olemme saaneet molemmilla yrityksillä. Voin sanoa, että liikevaihto on pudonnut edellisestä vuodesta, mutta tiedän myös, mistä se johtuu. Tässä postauksessa olen luetellut muutaman syyn, mutta ainakin yksi jää vielä mainitsematta. Tämä johtuu siitä, että joudun vielä odottamaan tulevia uudistuksia, jotta voin todistaa sen oikeaksi.

Aikaisempina vuosina olen ottanut tuloksiin lukuna alvillisen myynnin. Tänä vuonna siirryn puhumaan liikevaihdosta eli alvittomasta myynnistä.

Tiia Konttinen Oy:

• Liikevaihto 2021 –> 102 402,25 euroa (n. 126 000 euroa arvonlisäveron kanssa)
  • Ensimmäisen tilikauden tappio –> 22 403,46 euroa (huom! Tilikausi ei ole kalenterivuosi)
  • Mikäli emme olisi aloittaneet loppuvuodesta 2020 hanketta, tilikausi olisi ollut voitollinen noin 13 000 euroa. Tappio syntyi hankkeen kustannuksista.

Blogi:

Blogin tulevaisuus

Kerroin jo aikaisemmin, että tällä hetkellä ylläpidän 5:tä eri blogia ja kahta osakeyhtiötä. Koska blogeja on sen verran enemmän, on täysin mahdotonta kirjoittaa uutta postausta joka viikko jokaiseen blogiin. Olen nyt alkuvuodelle tehnyt sen päätöksen, että julkaisen uuden postauksen joka toinen viikko jokaisessa blogissa. Sisältömedian blogissa minua auttaa tiimi. Kirjoitamme kiertävällä systeemillä, eli jokainen kirjoittaa kaksi postausta. Ajastamme sisällöt etukäteen. (Itse asiassa sisällöt on nyt ajastettu huhtikuulle saakka.)

Myöhemmin tulen palkkaamaan sisällöntuottajan, joka auttaa minua blogitekstien kirjoittamisessa. Uusien brändien sisällöntuotanto siirtyy minulta brändien vastuuhenkilöille. Saatan silloin tällöin kirjoittaa sisältöjä blogeihin, mutta päävastuu siirtyy harteiltani sisällöntuottajalle sekä vastuuhenkilöille.

Miten kasvaa vuonna 2022?

Olen tehnyt omalle yritykselleni ja blogilleni kasvusuunnitelman tälle vuodelle. Postauksen loppuun otan esille muutaman tärpin, joihin sinunkin kannattaa kiinnittää huomiota.

E-A-T

Google on jo vuodesta 2014 lähtien nostanut tietyntyyppisiä sisältöjä hakutuloksissaan korkealle. Tulevaisuudessa tämä tulee entistäkin tärkeämmäksi.

Kirjainyhdistelmä tarkoittaa seuraavaa:

• E = Expertise (asiantuntevuus)
  • A = Authority (auktoriteetti)
  • T = Trustworthy (luotettava)

Tuottamalla säännöllisesti tämänkaltaista sisältöä omaan yritysblogiisi sinun on mahdollista nousta Googlen hakutuloksissa korkealle. Mitä korkeammalle pääset, sitä enemmän sinun on mahdollista saada asiakkaita ilmaiseksi suoraan Googlesta.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennus keskittyy nimenomaan tämänkaltaisen sisällön tuottamiseen.

Facebook-mainonta

Mainonnan kustannukset ovat nousseet hurjasti, ja mainonnan tulokset ovat vähentyneet. Tietyt alat ovat kohdanneet enemmän haasteita kuin toiset. Facebook-mainonta toimii edelleen, mutta on tärkeää ymmärtää, että se vaatii myös riittävää budjettia.

Facebook-mainontaa on mahdollista tehostaa myös sillä, että saat säännöllisesti orgaanisen näkyvyyden hyvälle tasolle. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulisi tuottaa säännöllisesti sinun yleisöäsi kiinnostavaa sisältöä omalla FB-sivullasi.

Kyselyt, kilpailut, arvonnat ja haasteet toimivat tässä yhtenä hyvänä esimerkkinä.

Lue myös tämä: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuolemassa

Sisältömarkkinointiin käytettävä raha kasvaa

Yritykset alkavat yhä enemmän käyttämään rahaa sisältömarkkinoinnin ulkoistamiseen. Jos olet bloggaaja, kannustan sinua ottamaan rohkeasti yhteyttä yrityksiin ja aloittamaan keskustelun yhteistyöstä yritysten kanssa. Jos olet mukana Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennuksessa, sinun on mahdollista saada omat yhteystietosi Sisällöntuottajat-sivulle, josta yritykset löytävät oman alansa ammattitaitoisia sisällöntuottajia.

Yrittäjille ja yrityksille suosittelen lämpimästi sisällöntuotannon ulkoistamista. Yrittäjän tärkein tehtävä on palvella asiakkaitaan. Kun ulkoistat sisällöntuotannon ammattilaiselle, vapautat itseltäsi useita tunteja kuukaudessa asiakastyöhön ja asiakashankintaan.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksen opiskelijat tietävät, kuinka yritysblogiin rakennetaan markkinoinnin automaatio, kuinka postaukset optimoidaan ja kuinka myyntipostauksen lukijamäärä maksimoidaan kuukauden aikana. Voit ottaa suoraan yhteyttä opiskelijoihimme tämän sivun kautta.

Tosin, kannattaa varautua, että saat tällaisen vastauksen (kuten eräs potentiaalinen asiakas minulle kertoi):

”Kyselin sinun opiskelijoilta sisällöntuotantoa, koska itsellä ei aikaa nyt ole. Yksi toisensa jälkeen kertoi, että töitä on enemmän kuin ehtivät hoitaa. Hyvin olet opiskelijat opettanut.” -Palaute

Lähteet:

Mutta se minusta. Miten sinun viime vuotesi meni?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: