Mikä on blogi? 13 faktaa ja vinkkiä

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Mikä on blogi? Substantiivina blogi tarkoittaa sivustoa, kotisivua tai verkkosivua, jota hallinnoi yksityishenkilö, yritys tai yhteisö. Blogiin kirjoitetaan tekstiä, joka on keskustelevaa ja informatiivista.

Verbinä blogi tai bloggaaminen tarkoittaa uutta tekstisisältöä, jota lisätään säännöllisesti verkkosivuille.

Mikä on blogi?

Todennäköisesti olet törmännyt blogiin jossain vaiheessa elämääsi. Menet Googleen, kirjoitat hakukenttään ”helppo salaattikastike” ja valitset hakutuloksista itsellesi houkuttelevimman vaihtoehdon. Jos ohitat aikakausi- ja sanomalehdet, saatat päätyä tähän tekstiin. Kyllä, kyseessä on blogiteksti tai toiselta nimeltään blogiartikkeli tai artikkeli.

1. Bloggaamisen lyhyt historia

Ensimmäinen virallinen ”blogi” on perustettu 1994 amerikkalaisen opiskelijan Justin Hallin toimesta. Siihen aikaan blogia pidettiin enemmänkin henkilökohtaisena kotisivuna kuin virallisena ”blogina”.

Vuonna 1997 Jorn Barger keksi termin ”weblog”, jolla hän viittasi ”logging the web” eli verkkoon kirjautuminen. Vuonna 1999 ”weblog” lyhennettiin ”blog” termiksi Peter Merholzin toimesta.

Blogien alkuaikoina sisältö oli hyvin henkilökohtaista, jopa päiväkirjamaista ajatusvirtaa. Omia ajatuksia saatiin julkaista ja ihmiset tulevat lukemaan niitä mielellään. Edelleen tänä päivänä blogeja pidetään verkossa toimivina päiväkirjoina mutta blogit ovat kehittyneet hyvin paljon myös kaupallisiksi, markkinoinnin kivijaloiksi ja jopa työnäytteiden ylläpitopaikaksi.

2. Blogi ja postaus, mitä eroa näillä on?

Blogi on siis sivusto tai yksi osa kotisivua. Postaus on yksittäinen teksti, joka on julkaistu blogissa. Naurahdan aina, kun luen somessa, että ”Julkaisin uuden blogin!”, sillä mietin, kuinka monta erillistä blogia eli verkkosivustoa tällä henkilöllä mahtaa olla…

Blogilla on oma uniikki domain, esimerkiksi minun blogini löytyy osoitteesta https://tiiakonttinen.fi/blogi.

Postauksilla ei ole virallisesti omaa uniikkia domainia vaan ne ovat jatkumoa viralliselle domainille. Esimerkiksi tämän postauksen verkko-osoite on https://tiiakonttinen.fi/mika-on-blogi

Jos kirjoittaisin selaimeen pelkästään ”mika-on-blogi” en pääsisi sillä tähän postaukseen.

Postausten osoiterakenne on tärkeä osa blogin toimivuutta. Jokainen sana osoitteessa tulee erotella väliviivalla. Jos sanat kirjoitetaan yhteen, hakukoneiden on vaikeaa ymmärtää mistä postauksessa on kyse.

Postausten pituus vaihtelee hyvin paljon. Ennen vanhaan sanottiin, että postausten pitää olla lyhyitä, enintään 300 sanaa sisältäviä tekstejä. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että pidemmät blogitekstit (1200+ sanaa) saavat enemmän lukukertoja ja jakoja somessa kuin lyhyt. Pitkillä blogiteksteillä on myös mahdollisuus vakuuttaa ihmisiä enemmän ja alentaa ostopäätöstä.

Minun pisin blogitekstini on yli 5000 sanaa pitkä ja sitä luetaan säännöllisesti.

3. Mitä eroa on sivulla ja blogipostauksella?

Blogieihin on mahdollista tehdä erillisiä sivuja ja blogipostauksia. Nämä eivät ole sama asia. Yksittäiset sivut, kuten Tietoa, Ota yhteyttä tai Aloita tästä ovat hieman raskaampia kuin yksittäinen blogipostaus. Blogille tehdään oma sivu, johon kaikki blogitekstit kootaan. Postaus on kuitenkin kevyempi versio sivusta.

Jokaisella postauksella on oma uniikki kestolinkkinsä (url). Esimerkiksi tämä postaus https://tiiakonttinen.fi/pirjon-neulontablogissa-on-jo-yli-miljoona-sivulatausta/ 

Linkin alussa on minun domainini ja sen perässä blogipostauksen url. Välissä ei tarvitse olla sanaa blogi. Kestolinkit ovat pääasiassa Googlea varten, eivät niinkään lukijoita.

Mutta jotta blogipostaukset tulevat varsinaisesti näkyviin, blogi tarvitsee siis oman sivunsa. Kyseessä on yksinkertaisesti vain Blogi-sivu. Sivun voi nimetä myös Blog jos kyseessä on englanninkielinen blogi tai Artikkelit.

Tämän jälkeen blogipostaukset ja Blogi-sivu yhdistetään asetuksissa toisiinsa. Sen jälkeen kaikki julkaistut blogipostaukset tulevat näkyviin Blogi-sivulle julkaisujärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan. Kuten täällä.

4. Mikä on oikeastaan blogipostaus tai blogiartikkeli?

Blogipostaus on yksittäinen ”sivu”, jolla on oma uniikki urlinsa ja jossa keskityt yhteen tarkasti rajattuun aiheeseen. Ajatellaan, että kirjoitat blogia koirista ja vielä tarkemmin koiranpennun kasvattamisesta. Yksi postaus voi olla otsikoltaan ”Kuinka valmistautua koiranpennun kotiutumiseen”, jolloin aihe käsittelee koiranpentuja yleisesti mutta myös kuinka valmistautua koiranpennun tulemiseen kotiin, joka on tarkemmin rajattu aihe.

Kaikista haastavempia ovat ne blogipostaukset, joissa yritetään kertoa kaikki aiheesta. Esimerkiksi hyvin usein aloittavat bloggaajat (minä mukaan lukien) kertovat koko päivän tapahtumat yhdessä blogitekstissä. Mutta tällaista postausta on vaikeaa seurata, sillä emme pysty kirjoittamaan kaikkea tietoa yhteen postaukseen vaan siirrymme aiheesta toiseen nopeasti. Tällöin päivään voi jäädä aukkoja, joita on lukijan vaikea täyttää.

Sen sijaan päivä voidaan pilkkoa vaikkapa viideksi eri kapeammaksi aiheeksi ja kirjoittaa jokaisesta tapahtumasta oma postauksensa. Näin pääsemme syvemmälle siihen tapahtumaan ja sisältö on loogista lukijan kannalta.

5. Mitä eroa on blogilla ja kotisivulla?

Jos blogi ja bloggaaminen on sinulle tuttua, olet saattanut joskus miettiä, mitä eroa blogilla ja kotisivulla oikeastaan on. Käytännössä blogi on yksi osa kotisivua. Itse painotan puheessani ja kirjoituksissani kuitenkin blogia, sillä on suuremmassa roolissa kuin viralliset kotisivut.

Kotisivuilla on tyypillisesti nämä sivut:

  • etusivu
  • ota yhteyttä
  • aloita tästä
  • tietoa (yrityksestä, yhdistyksestä tai henkilöstö)

Blogi on yksi lisä tässä listassa. Käytännössä blogi ja kotisivut eivät siis eroa toisistaan millään tavalla. Voi tehdä kotisivut ja jos et lisää sinne blogia, kyseessä on vain kotisivut. Mutta jos lisäät blogin, voit puhua joko blogi tai kotisivut termillä.

6. Millaisia erilaisia blogeja on olemassa?

Teoriassa blogeja voi olla ja kirjoittaa mistä aiheesta tahansa. Tärkeää on, että aihe kiinnostaa sinua kirjoittajana ja sillä on kysyntää, eli lukijatkin kiinnostuvat siitä.

Jos aiheesta kiinnostuneita on Suomessa 100, saat kyllä heidät varmasti kiinnostumaan, mutta tuloja tällaisella blogilla on vaikeaa saada. Pyri siis löytämään sellainen aihe, jolla on enemmän kysyntää ja rajaa aihe sitten tarkasti, jotta erotut riittävästi muiden blogien joukosta.

Jos kaipaat ideoita, millaisen blogin voit perustaa, tässä huokeassa, aloittaville suunnatussa kurssissa annan 101 valmiiksi testattua ja toimivaa blogiaihetta.

7. Miksi kirjoittaa blogia?

Blogin kirjoittamiselle eli bloggaamiselle on olemassa useita eri syitä. Se voi olla

  • väylä purkaa haastavaa elämäntilannetta,
  • toimia vertaistukena muille,
  • opettaa,
  • toimia informaation jakamien väylänä
  • tai jos kyseessä on yksityishenkilö, blogi voi olla kanava, jonka kautta bloggaaja tienaa rahaa affiliate-markkinoinnilla, kaupallisilla yhteistöillä ja UGC:lla (User Generated Content).

Yrityksille blogi on osa markkinointia, myyntitunneleita ja asiakashankintaa. Yrityksetkin voivat tienata rahaa affilia-markkinoinnilla, esimeriksi minä olen tehnyt vajaassa 10 vuodessa yli 100 000 euroa affiliate-markkinoinilla. Eli reilun 10 000 euroa vuodessa. Täältä löydät kaikki blogissani olevat blogitekstit affiliate-markkinointiin liittyen.

Ensimmäinen tärkeä kysymys joka kannattaa itseltään kysyä onkin ”Miksi kirjoittaisin blogia?”. Huonoin vastaus on ”Koska haluan rahaa”. Bloggaaminen on maraton ja siihen tulee sitoutua useammaksi vuodeksi, jotta saat siitä kaiken hyödyn irti.

Sinulla tulee olla jokin aihe, josta jaksat puhua ja kirjoittaa koko ajan. Kysyn useasti opiskelijoiltani ”Kirjoittaisitko tästä aiheesta, jos sinulle ei maksettaisi tästä penniäkään tai toisaalta kirjoittaisitko tästä aiheesta, jos sinulle maksettaisiin siitä 100 000 euroa kuukaudessa?”

Jos molempiin kysymyksiin vastaa kyllä, silloin on oikean aiheen äärellä. Alussa tuloja nimittäin tulee vähemmän mutta ajan kanssa ne kyllä kasvatat. Ja oikeilla strategioilla ja menetelmillä tulot voivat lähteä kasvuun jo muutamassakin kuukaudessa.

8. Paljonko bloggaaja tienaa?

Suurin osa bloggaajista tienaa muutaman kympin tai satasen kuukaudessa. Tähän on olemassa useita syitä, joita olen käsitellyt muissa blogiteksteissäni. Tyypillisimät ongelmat ovat, että

  • blogia ei kirjoiteta säännöllisesti,
  • kirjoitetaan liian monesta eri aiheesta,
  • kaupallistamista ei uskalleta tehdä,
  • tai sitten tarjotaan jotain ostettavaksi jokaisessa blogitekstissä.

Uudet bloggaajat ottavat oppia vanhoilta bloggaajilta ja koska 10 – 15 vuotta bloganneet voivat kirjoittaa mistä vain, uudet bloggaajat ajattelevat, että hekin voivat kirjoittaa mistä vain.

Tutkimusten mukaan kuitenkin tarkasti rajatut blogiaiheet tuovat parhaiten lukijoita ja tuloja, sillä lukijat ovat sitoutuneita tiettyyn aiheeseen ja haluavat tietää ja oppia siitä lisää.

Tuskin olisin itsekään kovin vakuuttava blogivalmentaja jos olisi vuosien aikana puhunut bloggaamisen lisäksi kissan kasvatuksesta, koulukiusaamisesta, joogasta, lenkkeilystä ja sinkkuudesta.

Bloggaaja voi tienata blogillaan useammalla eri tavalla. Helpoin ja nopein keino aloittaa on suosittelu- eli affiliate-markkinointi. Moni bloggaaja pelkää kaupallistaa omaa blogia alussa, joten he kirjoittavat 6 kk – 16 kk blogiin sisältöä ja sitten miettivät blogin kaupallistamista. Tässä on kuitenkin se ongelma, että jos lukijat ovat tottuneet, ettei blogissa myydä mitään, he saattavat kaikota kun ensimmäinen kaupallinen yhteistyö tai mainoslinkki näkyy blogissa.

Siksi kannustan aina, että blogi kannattaa kaupallistaa 1 – 2 kuukautta blogin aloittamisen jälkeen.

Johdonmukaisella ja oikealla kaupallistamisella blogi voi alkaa tuottaa 1000 eurosta jopa 10 000 euroon ensimmäisen vuoden aikana.

9. Mitä blogiin kirjoitetaan?

Blogiin voi teoriassa kirjoittaa mitä bloggaaja itse haluaa. Mutta on tärkeää muistaa, että jos halutaan lukijoita, tekstin tulee olla myös lukijan kannalta mielenkiintoista. Se, että kirjoitetaan vain bloggaajasta itsestään, ei ole välttämättä houkuttele lukijoita.

Itse suosittelen aina miettimään sitä, miten omalla tekstillä, ajatuksilla, opeilla ja vinkeillä voi auttaa muita.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, jokainen blogiaihe kannattaa rajata tarkasti. Eli kirjoittaa yhdestä aiheesta yhteen blogipostaukseen. Näin kokonaisuus pysyy loogisena ja lukijoiden on helpompi seurata blogia kokonaisuutena.

Tyypillisesti ensimmäinen blogiteksti tuo kaikista eniten päänvaivaa uusille bloggaajille. Siksi suosittelenkin aina, että aloita blogin kirjoittaminen ”suoraan keskeltä”, äläkä mieti turhaan ensimmäistä tekstiä.

Muista, että pelkkä blogipostausten kirjoittaminen ja julkaiseminen ei vielä tuo lukijoita blogiisi. Postauksia tulee markkinoida mutta aloita markkinointi vasta siinä vaiheessa, kun olet julkaissut vähintään 5 blogitekstiä.

10. Miten kirjoittaa blogia?

Blogin kirjoittamiseen kannattaa luoda rytmi. Olen useasti puhunut siitä, että itse aloitin kirjoittamaan blogia aina lauantai aamuisin kun lapset olivat pieniä. Tiesin, että lapset nukkuvat pitkään, joten sain rauhassa kirjoittaa 2 – 3 blogitekstiä aamun aikana. Sitten ajastin nämä postaukset tuleville viikoille.

Yhä edelleen tämä on minun kirjoitusrutiinini. Vaikka kumpikaan lapsista ei enää asu luonani, otan lauantai aamuna läppärin syliin ja ryhdyn kirjoittamaan.

Suosittelen myös aina rakentamaan puskuria blogiin, eli kirjoittamaan etukäteen ja ajastamaan niitä, jotta sinulle jää enemmän aikaa blogin suunnittelulle, rakentamiselle ja sisältöjen ideoimiselle. Harmillisesti Wordressissä ajastus ei aina toimi, joten kun päätät julkaisupäivän ja -ajan, käy välillä tarkistamassa, että postaukset julkaistaan normaalisti.

Kirjoittamisen lisäksi myös julkaisulle kannattaa luoda rutiini. Lukijat pitävät siitä, että he voivat luottaa uuden blogitekstin tulevan samalla rytmillä kuin aikaisemminkin. Siksi postauksia kannattaa ajastaa etukäteen. Sinänsä blogipostauksen julkaisupäivällä ja -ajalla ei ole suurta merkitystä, sillä suurempi merkitys on sillä, mihin aikaan päivästä jaat postauksesi someen.

Itse olen valinnut julkaisupäiväksi tiistain ja julkaisuajaksi aamu 6 – 7 välisen ajan. Postauksen ei siis tarvitse tulla täsmälleen samalla kellonlyömällä joka viikko vaan riittää, että se tulee suurin piirtein samaan aikaan.

11. Tässä tarkat askeleet, miten kirjoittaa blogia:

  1. Mieti blogin aihe ja rajaa se tarkasti.
  2. Mieti blogin kohderyhmä, eli kuka tulee suurimmalla todennäköisyydellä lukemaan blogiasi.
  3. Mieti blogille nimi eli domain; jos luot blogin omille kotisivuille, blogi ei tarvitse erillistä nimeä.
  4. Perusta blogi 15 minuutissa tämän blogitekstin ohjeilla.
  5. Mieti postausideoita, joista voit kirjoittaa; jos olet yrittäjä, aloita niistä kysymyksistä, joita sinulta kysytään kaikista eniten ja vastaa yhdessä blogitekstissä yhteen kysymykseen.
  6. Luo blogille julkaisukalenteri, määrittele julkaisupäivä ja -aika.
  7. Varaa omasta kalenterista säännöllisesti aikaa blogin kirjoittamiselle.
  8. Hyödynnä kirjoittamisessa postausrakennetta.
  9. Editoi blogiteksti.
  10. Hakukoneoptimoi blogiteksti.
  11. Jaa postauksia säännöllisesti somessa, eri päivinä eri somekanavissa.
  12. Päivitä vanhoja blogitekstejä säännöllisesti, esim. kerran vuodessa ja jaa myös vanhempia postauksia somessa.

12. Miten voi tehdä oman blogin?

Oman blogin tekeminen eli blogin perustaminen onnistuu useammalla eri tavalla. Voit tehdä ilmaisen blogin, jolloin blogi näyttää samanlaiselta kuin monilla muillakin, joilla on ilmainen blogi. Tyypillisin ilmainen blogialusta on Blogger. Tai voit käyttää hieman rahaa (et tarvitse satojen etkä tuhansien eurojen budjettia) ja aloittaa oman blogin jopa 15 minuutissa. Vaikka blogin perustamiseen meneekin hieman rahaa, suosittelen lämpimästi, ettet ota blogin perustamista varten lainaa. Sinun ei myöskään tarvitse perustaa yritystä blogia varten.

13. Voiko blogia kirjoittaa nimettömänä?

Kyllä voi mutta jos tavoitteenasi on kaupallistaa blogi, on tärkeää tietää, että luottamuksen rakentaminen vie kauemmin, jos kirjoitat blogia nimettömänä. Jotta ihmiset uskaltavat ostaa tuotteita, joita suosittelet, heidän tulee ensin

  • tietää, että blogin on olemassa
  • tutustua sinuun ja sisältöösi
  • oppia tuntemaan, muistamaan ja tykkäämään sinusta
  • ja luottamaan sinuun

jotta he käyttävät rahaa blogisi kautta. Mitä hyödyllisempää sisältöä tarjoat lukijoillesi, sitä nopeammin nämä asiat toteutuvat.

Oletko sinä kirjoittanut joskus blogia? Millaisia kokemuksia sinulla on bloggaamisesta?

Mikä on blogi?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: